Is het slecht om een PC vaker op 'n dag (en voor korte duur) in slaapstand te zetten?

Ik heb na lang een laptop gehad te hebben nu een PC en was met de laptop gewend om hem vaak in slaapstand te zetten als ik bijvoorbeeld even een uur weg was. 's Nachts zette ik hem wel altijd uit.

Kan ik deze gewoonte ook gebruiken op m'n PC? Is het slecht om 3-4 x op een dag(en vooral voor korte duur, zoals b.v. 'n half of heel uur) de Computer in slaapstand te zetten?
Of is het beter om de PC gewoon aan te laten staan?

Ik las ergens dat het ook aan de componenten van b.v. het moederbord en de PSU ligt. Daarom hier even mijn PC.

Motherboard : Gigabyte G1 Sniper B5
PSU : Seasonic S12ii-bronze 520W
CPU : Intel Core i5 4460 @ 3.2 GHz
CPU Cooler : Cooler Master Hyper 212 Evo
GPU : ASUS Radeon R9 290 DirectCu II OC 4 GB
RAM : 8GB RAM DDR3
SDD : Crucial MX100 256 GB
HDD : SEAGATE BARRACUDA ST1000DM003 1 TB

Ik heb windows op mijn SDD staan.

Alvast Bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
1.2K
Reddie
8 jaar geleden
Ik denk niet dat het voor een PC anders is dan voor een laptop.
capthavoc
8 jaar geleden
ik zie het probleem ook niet het is een gewone functie waar een pc gewoon mee om kan gaan

Antwoorden (1)

het is niet slecht voor je pc, maar hij wordt er op den duur wel trager van, dan moet je heb gewoon een keer helemaal herstarten. maar als je een ssd hebt, moet dit geen problemen opleveren
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hij wordt niet (merkbaar) (hierdoor) trager, want Matthijs zet 'm immers elke nacht helemaal uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedoel je trager door die dumpfiles die de PC maakt bij het zetten in de slaapstand? Ik heb Windows en wat kleine programma's op mijn C-schijf (SDD) terwijl ik alle media en games op de D-schijf (HDD) zet. Worden die slaapstand-dumpfiles dan op de C-schijf gezet (waar windows dus ook op staat) ?. Zou ik hem vaak moeten defragmenteren om die dumpfiles te verwijderen? Of is CCleaner voldoende? Het vaker op slaapstand zetten van de PC is dus niet erg voor je moederbord? (In de zin van dat je moederbord hierdoor minder lang meegaat?). (Of andere componenten). Bedankt!