kan een ssd trager worden na een jaar?

Een vriend van me heeft vorig jaar zijn macbook pro uit 2011 ge-upgrade met een SSD van Samsung via het Icentre. Vorige week, ongeveer een jaar na de upgrade is het besturingssysteem ineens heel traag geworden met de nieuwste versie van OSX.

Hij heeft verschillende testen uitgevoerd maar er zijn geen bad sectors op de SSD en herinstalleren heeft geen nut gehad.

Ik dacht altijd dat een SSD nooit trager kan worden, dat er alleen sectors kapot kunnen gaan of gewoon helemaal stuk kan gaan.

Op internet heb ik niet veel hierover kunnen vinden, vandaar dat ik het hier vraag.

Alvast bedankt,

Groetjes,

Roy

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oudere SSD's worden over tijd wat trager. Maar dat zou nooit zoveel moeten zijn dat het merkbaar wordt in gebruik (wel als je gaat testen en waardes op gaat schrijven).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op internet heb ik niet veel hierover kunnen vinden Dat is vreemd: https://www.google.nl/search?q=ssd+slower+over+time&gws_rd=ssl

Antwoorden (1)

Jazeker, dat kan. Solid State Drives werken met bepaalde cellen, deze cellen kunnen niet voor eeuwig herschreven worden. Hierdoor word na loop van de tijd een SDD trager doordat deze cellen langzaam vergaan. Ook word deze kleiner in geheugen. Vaak gebeurt dit met computers die veel tijdelijke bestanden gebruiken/schrijven. Een oplossing is een besturingsysteem die dit in het RAM geheugen dumpt, maar dan heb je weer meer RAM nodig. Het is ook niet aan te raden om gebruikersbestanden op een SDD te bewaren.