Waartoe kan een utp-kabel met RJ11- of RJ12-stekkers dienen?

In ons nieuwbouwhuis heb ik in twee kamers aansluitingen waarin ethernetplugs (RJ45) passen. In de meterkast hangen twee kabels uit de pvc-buizen waaraan een RJ11- of RJ12-stekker vastzit. Om die reden associeerde ik die kabels nooit met de aansluitingen in de kamers.

Vandaag kwam ik erachter dat de twee kabels in de meterkast cat5e utp-kabels zijn en dat die kabels wel degelijk verbonden zijn met de aansluitingen in de kamers.

Wat is het idee achter utp-kabels met RJ11- of RJ12-stekkers? (Ik weet dat je telefonie over utp-kabels kunt laten verlopen, maar waarom zouden ze in een nieuwbouwhuis dan niet gewoon -- goedkopere -- telefoonkabels gebruiken?)

Toegevoegd na 2 minuten:
En: kan ik met deze constructie meer dan een telefoon installeren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
3.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is het toevallig niet een oude ISDN-aansluting van de vorige bewoner ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tegenwoordig worden telefoonaansluitingen op deze manier opgeleverd
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben de eerste, dus van de vorige bewoner kan het niet zijn. Maar zelfs dan zou een ISDN-kabel toch logischer zijn dan UTP? @chevdaddy: Weet je ook waarom? En kan er meer mee dan met een andere kabel?

Het beste antwoord

Wellicht zijn de RJ-11 aansluitingen voor een router met telefoonaansluitingen bedoeld? Natuurlijk kan je wel gewone telefoonkabel leggen, maar als het dan toch ergens anders (netwerk) voor wilt gebruiken, is het wel handig als het ethernet kabel is. Dat kost nu een paar euro meer, maar scheelt je later een hoop werk (en geld).
Wat ik alleen niet snap, is dat er niet gelijk naar alle kamers minimaal cat. 5e (eigenlijk zelfs cat 6 of 7 ligt), want dat zou echt toekomst georiënteerd zijn...

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, en op 4 aderparen kan je ook 4 telefoons aansluiten, aangezien die aan twee draden genoeg hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom cat6 of hoger? Is veel te duur. Cat 5e is tenslotte geschikt voor 10 gigabit ethernet tot wel 45 M lang. In een huis haal je deze lengte niet. Maar de toekomst is draadloos, niet bedraad. Daarom slechts enkele plaatsen voor een data aansluiting, voor een tel bijv.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog wat belangrijkers vergeten te melden. Als er een 5/8 buis is gelegd waar 2 data kabels heen gaan, past cat 6 niet. Aangezien die dikker zijn. Hiervoor is ook meetal voor cat 5e gekozen. Btw. 4 telefoons op 1 plaats?;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@domtic
Wat je zegt klinkt erg logisch. Zodat ik mij een beetje dom voel, want ik heb een telefoonkabel zitten doortrekken, terwijl ik gewoon de bestaande kabel had kunnen verbinden met het glasvezelmodem c.q. router ernaast! Overigens betreft het een cat5e-kabel, dus dat is mooi meegenomen, begrijp ik. @Datelmont
Ik ben helemaal voor draadloos, maar denk dat er ook in de toekomst volop ruimte blijft voor bedraad. Als de betrouwbaarheid en/of de hoge snelheid hoge prioriteit hebben komt toch bedraad in beeld. Bovendien kan interactieve TV van o.a. KPN uitsluitend bedraad worden overgebracht, voor zover ik begrijp.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Draadloos is leuk, maar staalbeton en high quality data overdracht werken enkel via een kabel. 10 Gb via een cat5e? STP mag ik hopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cat 5e u/utp kan 10 Gb ethernet aan, in theorie.
Als de shielding niet juist is gebruikt zal de verbinding zelfs slechter zijn.
Als je veel last hebt van interventies kan je overwegen om glasvelzel te gebruiken, is duur maar ongevoelig voor straling van buitenaf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
UTP en shielding? Waar staat die 'U' voor? Juist 'unshielded'....