Hoe kan het dat de ene wireless muis niet "per ongeluk" met een andere reciever verbind ?

ik heb meerdere draadloze muizen in huis allemaal bleutooth of anderszins draadloos maar ze verbinden allemaal alleen met de juiste ontvanger
is dat een verschil in Freq en/of ID ?
gewoon nieuwsgierig.

capthavoc
8 jaar geleden
in: Hardware
1.4K

Het beste antwoord

Zulke contacten “per ongeluk” komen wel voor, maar duren slechts heel kort, en de lopende communicatie wordt er niet door verstoord.
Een Bluetooth verbinding zit namelijk niet op één vast kanaal of frequentie. De verbinding brengt de data over in kleine pakketjes waarbij na elk pakketje naar een andere frequentie binnen dezelfde 2,4 Gigahertz band wordt overgeschakeld voor het volgende datapakketje. Het contact blijft voortdurend wisselen tussen een reeks van opeenvolgend gebruikte frequenties die door het apparaat dat de leiding van het contact heeft wordt bepaald.
Het aantal frequentiewisselingen kan tot 1600 keer per seconde gaan. Dit is veel sneller dan bij andere diensten en apparaten die van deze band gebruikmaken. Daardoor is een eventuele verstoring, bijvoorbeeld door een draadloze telefoon die ook in deze band werkt, in de praktijk niet hinderlijk. Er zijn 79 kanalen in deze band beschikbaar, en er zijn dus heel veel verschillende volgordes denkbaar waarin je van kanaal naar kanaal kunt springen.
Bron: bladzijde 3 van http://www.hp.com/ctg/Manual/c00186949.pdf

Stel je voor dat ik een geheime boodschap over wil brengen. Als jij dan weet dat ik na elk woord razendsnel overschakel naar een andere radiokanaal, en ik heb jou als enige verteld welke kanalen ik in welke volgorde ga gebruiken, dan zal jij de enige zijn die die losse woordjes allemaal op tijd weet te ontvangen en op een rijtje kan zetten zodat je de boodschap als begrijpelijk geheel kunt lezen.
Het patroon van dit zgn. “frequentie-hoppen” is de sleutel zonder welke een ander apparaat niets aan het opvangen van één datapakketje heeft.

Iemand die blind is kan in een drukke winkelstraat in een voetgangersgebied niets met de los opgevangen woorden uit gesprekken die de onzichtbare tegenliggers voeren, want hij kan de sprekers niet zien en kan ze dus ook niet achterna gaan lopen om de rest van het gesprek op te vangen. En dan veronderstel ik in deze vergelijking ook dat de af te luisteren tegenliggers steeds volgens een afgesproken protocol van taal en stemgeluid kunnen wisselen. En ze lopen op zachte zooltjes die geen geluid maken.

Je zou ook kunnen stellen dat de twee apparaten met elkaar communiceren zoals een moeder met haar kind, waarbij inmenging van een vreemde wel met de oren of alleen ogen verstaan wordt maar die kan als het goed is toch niet met zinnen inbreken op wat het kind van de ouder verwacht.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Stel je voor dat ik een geheime boodschap over wil brengen. Als jij dan weet dat ik na elk woord razendsnel overschakel naar een andere radiokanaal, en ik heb jou als enige verteld welke kanalen ik in welke volgorde ga gebruiken, dan zal jij de enige zijn die die losse woordjes allemaal op tijd weet te ontvangen en op een rijtje kan zetten zodat je de boodschap als begrijpelijk geheel kunt lezen.
Het patroon van dit zgn. “frequentie-hoppen” is de sleutel zonder welke een ander apparaat niets aan het opvangen van één datapakketje heeft. Maar nu twee muizen van dezelfde fabrikant. muis1 ch7-mouse up (next ch28)
muis2 ch3-mouse down (next ch45)
muis1 ch28-mouse left (next ch45)
muis2 ch45-mouse right .... Nu krijgen beide ontvangers over hetzelfde kanaal een actie. Als de kanalen niet per keer maar vooraf worden afgesproken zou het probleem al direct ontstaan als dit op hetzelfde kanaal plaatsvindt. Ik gok dus dat er ook met een ID gewerkt zal worden om gelijkwaardige apparaten uit te sluiten.
Bordensteker
8 jaar geleden
Dat lijkt me een goede gok!
Je zou misschien ook (m)eerdere stappen van het gevolgde frequentiehoppatroon mee kunnen sturen, dat zou in dit geval ook helpen, maar de ID meesturen lijkt voor de hand liggend.
capthavoc
8 jaar geleden
lekker uitgebreid dat van die frq wisseling wist in helemaal niets vanaf

Andere antwoorden (1)

Iedere muis en receiver heeft een indentieke frequentie en serial.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
capthavoc
8 jaar geleden
kan ik ergens terug vinden hoeveel verschillende freq er dan wel niet zijn ? of hoe ze dat regelen ? ik kan me voor deze zoek actie niet echt goeie zoektermen bedenken waar ik veel verder mee kom
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus je zegt dat alle muizen van hetzelfde model identiek zijn? Dan moeten ze toch juist met elkaar reageren?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee ik bedoel ieder setje. Muis en receiver zijn identiek. En alleen op elkaar afgestemd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@lionhead -voor onhandige zin, multi-interpretabele en vooral niks zeggende zin. Dat een muis en receiver dezelfde frequentie hebben mag ik aannemen. Dat ze een identieke serial hebben het zal wel, maar dat zegt niks over de VOLGENDE set. Als die namelijk diezelfde identieke frequentie en serial heeft zal er namelijk storing of dubbele controle ontstaan. Iedere set muis en receiver heeft een unieke ... Daar gaat het om. Min dus. Ik hoop dat je het nu snapt, ik bedoel je zal het wel goed in je hoofd hebben, het antwoord slaat nergens op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarnaast is het niet waar, zie onderstaand antwoord met bron.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oké heb ik ook weer wat geleerd. Er is mij altijd geleerd dat iedere muis en bijbehorende receiver op elkaar afgestemd waren. Dank voor je opheldering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@lionhead Dat spreek ik ook niet tegen, het gaat erom dat dat niet boeit. Of iig dat dat zo vanzelfsprekend is dat het niet uitmaakt om te melden. Je beantwoord meer de vraag, "hoe kan het dat een muis en receiver kunnen communiceren?", MAAR het gaat erom dat muis 1 niet met receiver 2 praat en muis2 niet met receiver 1. Dat wordt niet duidelijk uit je antwoord. Iedere muis en receiver heeft een indentieke frequentie en serial. Ja en? Wat nou als de muis 2 en receiver 2 DEZELFDE identieke frequentie en serial hebben.,,?? DAT is het hele eieren eten. Jan, Kees, Marie en Juultje zitten in een kamer, Jan spreekt met Marie en Juultje met Kees. Hoe kan het dat Juultje niet antwoord op de vragen van Jan? Jij: Omdat Juultje en Kees allebei Nederlands spreken MrTomaat: Ja en Jan en Marie spreken wellicht ook beiden Nederlands... dus je argument, hoewel juist heeft geen waarde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien wordt hij zo in een keer duidelijk De identieke nummers en frequenties:
Muis1 2d1045aF8 freq:16
Receiver1 2d1045aF8 freq:16
Muis2 2d1045aF8 freq:16
Receiver2 2d1045aF8 freq:16 Muizen receivers voldoen aan jouw antwoord, ik voorspel een rommeltje. Duidelijker kan ik niet maken dat je antwoord NIET geeft wat nodig is om het antwoord op de vraag te zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Daarnaast is het niet waar, zie onderstaand antwoord met bron." Nou ja daar zit ik fout, je uitspraak in je antwoord blijft wel juist natuurlijk. De frequenties wisselen alleen constant, maar zijn op elk gegeven moment natuurlijk identiek. Dus excuses daarvoor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nu is het me wel duidelijk. Bedankt! +1