Kan iemand mijn webcam overnemen zonder dat de software daarvoor is geinstalleerd?

Ik heb een laptop met een Cyberlink Youcam webcam, maar de software is hiervoor niet geinstalleerd, dus het is niet mogelijk om deze te activeren. Maar ik hoor vaak over RATs (Remote Access Trojans of Remote Access Tools). Mijn vraag is dus: kan men mijn webcam overnemen via een RAT als de webcamsoftware niet is geinstalleerd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit soort dingen kun je nooit helemaal zeker weten.
Ik raad je daarom aan om je webcam af te plakken of af te koppelen als je deze niet bewust in gebruik hebt.
Het zelfde raad ik je trouwens ook aan om te doen met je front camera op je smartphone mocht je die hebben.
Of een hoesje te gebruiken die beide camera's afdekt als je je telefoon niet in gebruik hebt.

Antwoorden (2)

Nee, een webcam kan niet worden overgenomen als de software daarvoor niet is geïnstalleerd.

Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet.

Waarschijnlijk bedoel je te vragen of de webcam overgenomen kan worden als je zelf de originele webcam software niet hebt geïnstalleerd.

En ja, dát kan wel !

'Hackers' kunnen in theorie via achterdeurtjes software installeren op een niet goed beveiligde computer. Wanneer ze tóch al in staat zijn software te installeren, dan kunnen ze óók de benodigde software voor jouw webcam installeren.

Ik kan je dus helaas niet geheel gerust stellen.

Mij rest slechts de aanbeveling je updates en virusscanners goed te onderhouden en bij te werken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar als ze dit doen, dan komt dit toch terecht in de logs van Windows? In de Event Viewer? Hier heb ik namelijk al naar gekeken en niets wijst erop dat er software is geinstalleerd van mijn webcam. Nu heb ik zelf de software geinstalleerd. Als ik dan naar Event Viewer ga, dan staat er genoeg informatie op over de installatie van deze software.
Amadea
8 jaar geleden
Je stelt in het begin van het antwoord eerst dat het niet kan, en vervolgens dat het wél kan, @Ozewiezewozewiezewallakristallix.
Ik zie tenminste in die zinnen exact hetzelfde staan...
Op mijn laptop is ook geen software voor de webcam geïnstalleerd, én bovendien heb ik het oogje daartoe met zwarte tape afgeplakt. Dan kan er toch niks van misbruik mee verricht worden?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@Amadea
Niet als er GEEN ENKELE software is geïnstalleerd.
Wél als een hacker er in slaagt om tóch software te installeren.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
PS. V.w.b. het afplakken van dat oogje. Dat voorkomt niet het overnemen an-sich. En aangezien bij bijna elke webcam óók een microfoon hoort.......
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook al installeren ze de software, dan komt dit wel tevoorschijn in de event viewer. En als de logs hadden verwijderd, dan had er wel een log gestaan met "clear log" en de user die dat deed. EN, alles zou dan leeg zijn, wat bij mij niet het geval is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@Erbarmelijk
Goed je logs controleren is zeker zinvol, maar helaas geen garantie.
Een hacker zal immers proberen zoveel mogelijk van zijn sporen te verbergen.
Niet in logs verschijnen is de éérste stap daartoe.
Als er geen driver voor de webcam is geïnstalleerd, kan deze geen beelden doorgeven. Als iemand je pc heeft overgenomen, kan diegene natuurlijk ook een driver installeren.

Als je er zeker van wilt zijn dat niemand onbevoegd beelden kan zien met jouw camera, kun de camera afplakken met een sticker.