Hoe kan ik mijn laptop 15,6" omzetten naar 13,3"?

Ik wil binnenkort een nieuwe laptop gaan kopen voor mijn studie. Nu heb ik altijd al een 15,6 inch scherm gehad, maar de meeste laptops die ik qua hardware interessant vind (min. i5 min 4 gb ram min 256 gb SSD) zijn 13,3 inch. Nu vraag ik me af is er een programma of kan ik in instellingen mijn scherm van nu (15,6 inch) verkleinen naar 13,3 inch zodat ik kan kijken of dat ik er geen last van ondervind en ik nog steeds prettig kan werken.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je moet even naar de interface van je grafische kaart gaan en daar de randen instellen. Het scherm moet naar zo'n 85%
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk niet dat die er zijn, maar problemen zouden meer komen door het verschil in resolutie. Dezelfde resolutie op een kleiner scherm geeft natuurlijk wel een scherper beeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
freekfluweel enig idee hoe ik dit moet doen? heb een hp probook 4520s
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De grootte niet testen op je oude laptop want dat gaat geen goed beeld geven van wat je nieuwe laptop laat zien, naar de winkel met je oude laptop en naast elkaar vergelijken.
Amadea
8 jaar geleden
Toevallig heb ik zelf deze omschakeling gemaakt, en kan je uit eigen ervaring vertellen dat het een paar dagen wennen is. Maar als je daarna nog iets op de oude laptop op moet zoeken dan vind je dat maar een onhandig groot scherm!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je moet even de AMD-Catalyst-software op je laptop installeren: http://support.amd.com/en-us/download

Antwoorden (2)

Je kan even opzoeken wat de resolutie is op de door jou gewenste laptop. Die resolutie kan je dan instellen op je huidige laptop bij je beeldscherm instellingen. Op die manier kan je testen of de beeldelementen groot genoeg zijn voor jou
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik snap waarom je dit wilt proberen, maar of je er last van ondervindt is afhankelijk van meerdere factoren. Het belangrijkste zal de resolutie zijn. Als je je huidige 15,6" scherm terugschaalt naar 13,3", dan zal de pixeldichtheid lager worden (minder pixels per oppervlak). Dit zal minder prettig kijken. Als je een 13,3"scherm hebt van dezelfde resolutie als je huidge scherm, zal de pixeldichtheid juist hoger zijn. Dit zal juist een scherper beeld geven en je meer bruikbare ruimte geven op je scherm.

Conclusie:
Ik zou gewoon een keertje naar MediaMarkt, BCC of iets soortgelijks gaan en eens kijken naar een aantal 13,3" laptops, het liefts met een vergelijkbare resolutie als de laptops die je op het oog had. Vergelijk dit dan eens met je huidige laptop, of andere 15,6" modellen. Zo zul je een duidelijker beeld (no pun intended) krijgen dan wanneer je je huidige scherm naar 13,3" verkleint.