Kan je een CPU makkelijk upgraden doormiddel de koeling eraf halen nieuwe CPU erin koeling terug en klaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Koelpasta verwijderen en aanbrengen vergeet je nog
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En controleren of moederbord (en socket) deze upgrade wel aan kan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja de koelpasta weet ik, dit is ook logisch. Moeder bord en socket had ik al naar gekeken.

Antwoorden (3)

Dat kan als er een snellere cpu met dezelfde socket voorhanden is.
Omdat je dit vraagt zou ik er maar iemand bijhalen die weet hoe dit moet want het moet goed gebeuren anders is het einde pc of cpu is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee ik weet hoe ik het de cpu en koeling plaats, heb meerdere computers gebouwd alleen nooit de cpu verwijdered.
Ja, als de nieuwe cpu door je mobo wordt ondersteund.

Echter vergeet je wat:

Plaats je een nieuwe koeler? Dan moet je de koelpasta ook nog aanbrengen.
Plaats je een oude koeler? Dan moet je die eerst goed schoonmaken zodat de oude koelpasta volledig verwijderd is en het oppervlak terug goed contact kan maken met de nieuwe koelpasta die je ook nog moet aanbrengen.

Tip: maak van de gelegenheid gebruik om niet alleen te upgraden naar een betere cpu, maar ook naar een betere koeler (tenzij je die al had).

Toegevoegd na 34 seconden:
met betere koeler bedoel ik: niet het standaardmodel dat bij de boxed cpu zat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dit snap ik, want een betere cpu vraagt ook wat meer koeling daarom had ik de Corsair H110i al op de plank liggen voor als ik de cpu ga upgraden.
in principe kan dat, let op de koelpasta etc
let wel: je windows moet opnieuw worden geactivereerd
hij ziet een nieuwe cpu als een nieuwe pc dus vraag je wel af of windows legaal terug gezet kan worden.
het is hoogstwaarschijnlijk wel mogelijk
kans bestaat dat je microsoft moet bellen.
capthavoc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar waarom Microsoft bellen? Ik heb hier nog een stuk of 3 legale windows pakketjes staan met cd's erin die nog nooit zijn gebruikt, die kan ik toch gewoon via bios opstarten na upgrade?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sterker nog, na CPU upgrade zal windows gewoon werken maar niet (meer) geregistreerd zijn (voor deze 'nieuwe' computer).
En dus zal je deze even opnieuw moeten activeren (kan volgens mij ook online).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom nieuw windowslicentie ingeven als je de huidige ook nog kan activeren? Kan je die 3 andere opsparen voor wanneer het nodig is. Windows activeren kan vaak online, maar bij een (tigste) wijziging van de hardware kan het nodig zijn even te bellen. Krijg je soms wel iemand, soms niemand aan de lijn, zeg je in geval van wel gewoon dat je je cpu vervangen hebt omdat de oude kapot was (indien daar al naar wordt gevraagd) en je krijgt de code om opnieuw te activeren. Als de windows activatie al moeilijk doet over die nieuwe cpu. Kortom: gewoon afwachten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met een andere processor hoef je Windows niet opnieuw te installeren, alleen met een nieuw moederbord.
capthavoc
8 jaar geleden
Zonde van de oude windows serial maar ik denk niet dat een al te groot probleem is.
je oude serienummer kun je in elk geval het beste gewoon
behouden voor deze pc.
Tenzij je deze windows al vaak hebt geinstaleerd zal het echt geen probleem zijn.
meestal lukt het meteen op de gewone manier en ander even bellen voor een activatie code (geautomatiseerd proces) De kans dat je ,ook als je moet bellen toch gewoon geactiveerd wordt is groter dan als je dat serie nummer op een hele ander pc zet
als je echt met een microsoft helpdesk persoon moet bellen is het makkelijk uit te leggen dat je de cpu hebt verwisseld ze kunnen dat zien dat de rest van de pc hetzelfde is gebleven t.o.v je oude pc Als het moederbord en cpu echt totaal anders zijn doen ze vaak moeilijker. Ik ben heel benieuwd hoe dat in de toekomst gaat met windows 10
gaat
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zelfs als het om een compleet nieuw mobo en nieuwe cpu gaat volstaat het te zeggen dat je mobo stuk was en je dus ook een nieuwe cpu hebt moeten nemen. Volgens mij kijken ze zelfs niet verder wat er juist anders is aan de hardware. Er is iets anders, dus gaat er een 'alarmbelletje' af. Ah, omdat het vorige mobo stuk was? Ok dan! Werkt zelfs met oem-versies als je deze op een volledig nieuwe pc wil zetten.