Waarom scrollt mijn muis vaak naar boven als ik naar beneden scroll?

Dit is erg vervelend, elke keer als ik naar beneden scroll, gaat hij af en toe ineens een sprong naar boven maken.
Ik heb Windows 7, de muis is een SteelSeries Diablo 3 muis.
Ik heb al via configuratiescherm al zitten spelen met de instelling 'bij elke rolbeweging van het bladerwieltje' het aantal regels aanpassen, maar dit helpt niet.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik heb trouwens Steelseries Engine 3 geïnstalleerd (de officiële software die bij de muis hoort) en de nieuwste updates hiervan, maar dit helpt niet.
De nieuwste updates van Windows staan ook op de pc.

8 jaar geleden
in: Hardware
34K
Cryofiel
8 jaar geleden
Bedoel je dat de *pagina" de verkeerde kant op scrollt, of bedoel je dat het muispijltje ineens ergens anders op het scherm staat?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Officiele software deinstalleren als je hem niet nodig hebt.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik had de officiele software er NIET op staan, ik had deze zojuist geinstalleerd om te kijken of dit verschil maakte.
Ritsuka
8 jaar geleden
Muispijltje blijft staan, de pagina scrollt naar boven, alsof ik met muiswiel naar boven scroll.
Maar ik blijf gewoon naar beneden scrollen met muiswiel.
Cryofiel
8 jaar geleden
Moet ik me het volgende voorstellen:
--   Je bent met het wieltje naar beneden aan het scrollen. De pagina doet dat keurig.
--   Zomaar ineens spring de pagina een heel stuk terug naar boven. Dit gebeurt niet spontaan, maar slechts wanneer jij (nog steeds) met het wieltje naar beneden aan het scrollen bent.
--   Daarna scrollt de pagina weer naar beneden, precies zoals jij al continu met het muispijltje aangeeft.
Antoni
8 jaar geleden
Heb je dit probleem alleen bij de GoeieVraag-website? Bij mij wil de cursor steeds per se in het vraagvak staan. Hierdoor verschijnt regelmatig de bovenkant van de pagina terwijl ik ergens middenin op de pagina aan het lezen ben. Dit probleem los ik steeds op door met de muis ergens anders op de pagina dan in het vraagvak te klikken.
Cryofiel
8 jaar geleden
@Antoni, dat probleem heb ik ook. Heel vervelend dat men de cursor gedwongen bovenaan plaatst. Ik druk nog steeds regelmatig op pijltje-omlaag of op PgDn om een pagina te lezen, en dat werkt dan helaas niet. Ik los het probleem op door eerst op Tab te drukken. Maar da's natuurlijk ellende, dat GV je daartoe verplicht.
Ritsuka
8 jaar geleden
Precies zoal jij zegt Cryo, dat gebeurt er. Dit gebeurt op elke site die ik bezoek, en in meerdere browsers
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat kan zo'n cursor-probleem zijn dat Antoni beschrijft. Heb je gecontroleerd of dat het geval kan zijn? Je kunt dit controleren door gewoon wat letters te typen; als die in een invoerveld verschijnen, weet je dat de pagina de cursor in dat invoerveld heeft geplaatst. Als dat invoerveld bovenaan de pagina staat, ja, dan springt de pagina zomaar ineens terug naar die plek. Het kan ook een storing in de muis zijn.
Ritsuka
8 jaar geleden
Dit gebeurt ook bij pagina's zonder invoerveld, of scrollen in Verkenner
Cryofiel
8 jaar geleden
Dan lijkt het mij een storing in je muis, een fout in de mouse driver, of een fout in een ander invoerapparaat waardoor de computer denkt een muispuls te hebben ontvangen. Of, heel banaal: tijdens het muizen druk je met de zijkant van je hand op de Home-toets, of op de PgUp-toets, zonder dat je dan in de gaten hebt.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik bedenkt me nog een optie. Bij sommige muizen kun je het wieltje ook indrukken, in plaats van er alleen maar mee te kunnen draaien. Het indrukken van het wieltje wordt gezien als het indrukken van de "derde muisknop". Welke aktie aan het indrukken van de derde muisknop is gekoppeld, is meestal in te stellen bij de muisinstellingen in het Control Panel. Probeer eens of je bij jouw muis het wieltje in kunt drukken.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik kan inderdaad het muiswiel indrukken, dit geeft ook een scroll optie
Cryofiel
8 jaar geleden
Bij sommige muizen en derde-muisknop-instellingen kun je het muiswiel indrukken, waarna een soort pijltje op je scherm verschijnt. Als je de muis iets naar beneden verplaatst zonder verder muisknoppen in te drukken, zal de hele pagina heel langzaam omhoog scrollen. Hoe verder je de muis naar beneden verplaatst, hoe sneller de pagina omhoog zal scrollen. Dit kan handig zijn om een lange pagina te lezen: de pagina scrollt dan geleidelijk omhoog, als het goed is met dezelfde snelheid waarmee jij de tekst leest. Als je de muis omhoog verplaatst zal de pagina omlaag schuiven. Hoe verder je de muis omhoog verplaatst, hoe sneller de pagina omlaag zal schuiven. Hoe dan ook - misschien ligt hier de oorzaak van jouw probleem. En misschien doet jouw muis wel iets speciaals als je het muiswieltje indrukt EN er tegelijkertijd aan draait. Ik zou zeggen: experimenteer eens.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik ben bekend met deze optie van het muiswiel, deze gebruik ik ook wel eens. Dit is niet het probleem dat ik ondervind met regulier scrollen

Antwoorden (4)

Scrollt hij min of meer normaal naar beneden, en af en toe één tikje omhoog? Dan is het waarschijnlijk een beschadiging/slijtage. Je scrollwieltje heeft van binnen een geribbeld oppervlak dat de "klikjes" bij het draaien veroorzaakt. Als zo'n ribbeltje versleten of beschadigd is houdt hij het wieltje niet goed op z'n plek waardoor het terugschiet. In dat geval zit er weinig anders op dan de muis te vervangen. Het kán echter ook een vuiligheidje zijn. Misschien kun je de muis voorzichtig openmaken en de zaak in ogenschouw nemen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor je 'm openmaakt: probeer hem eerst even op een andere computer, en kijk of hij daar hetzelfde probleem vertoont. Zo niet, vergeet dan mijn antwoord; je probleem is dan softwarematig. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarschijnlijk is het volgende aan de hand.
Je scrollt met het wieltje naar beneden.
Maar je houdt de muis daarbij waarschijnlijk niet stil.
Het kan zijn dat de muiswijzer nu op de scrollbar terecht komt.
Als je nu het scrolwieltje per ongeluk indrukt geeft dat een mousedown commando.
Als de muiswijzer boven het "duimpje" staat, springt de scollbar een pagina terug.
Volg het recept van Antoni, en zet je muiswijzer midden op de pagina.
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Nee, dit is het niet
Ik heb een paar weken geleden een Logitech muis gekocht. Deze muis gaf dezelfde problemen.

Na lang op internet gezocht te hebben, vond ik de oplossing van het probleem. Het wieltje heeft twee modussen: met en zonder "klikjes". Dit kun je op mijn muis omschakelen door middel van een knopje dat boven op de muis bij het wieltje zit.

Als de muis zonder klikjes werkt, dan heb ik het probleem, schakel ik de muis om zodat het wieltje met klikjes werkt, dan is het probleem verdwenen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
je hebt heb denk ik te vaak laten vallen ik heb precies het zelfde probleem en heb hem best laten vallen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik heb mijn muis nog nooit laten vallen sinds ik deze heb, en dat is toch al een paar jaar.