Waar open je de bestanden van de harde schijf als je je harde schijf op een andere computer hebt aangesloten?

Ik heb op een Windows XP pc een harde schijf aansloten. (Op die harde schijf staat ook Windows XP.) Nu heb ik 2 harde schijven aan 1 computer. Maar hoe open ik alle bestanden van m'n tweede harde schijf?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
3K

Het beste antwoord

Heb je de harde schijf ook met de gegevenskabel aangesloten?

Natuurlijk de voeding aansluiten - je weet dat dat goed zit als je hem hoort (of voelt) draaien, en als hij na tien minuten een beetje warm is.

Maar ook de gegevenskabel aansluiten. Op de harde schijf natuurlijk, en ook op het moederbord (dat is die grote printplaat met al die componenten erop) van de computer. Zoek een connector waar die op past.

Na het aansluiten heb je soms geluk, dan herkent de nieuwe computer de nieuwe harde schijf direct. In dat geval verschijnt hij in Windows Verkenner, onder Mijn Computer. Hij heeft dan een andere schijfletter - dat kan D: zijn, maar ook E: of een andere letter.

Het kan ook gebeuren dat de computer de nieuwe schijf niet herkent. In dat geval zul je waarschijnlijk in het BIOS moeten aangeven dat er een tweede harde schijf in zit.

Vaak kun je voor de tweede harde schijf "Auto Detect" aangeven. Dan zoekt het BIOS bij het starten zelf uit wat voor soort harde schijf er is aangesloten.

Soms moet je aangeven of de harde schijf SATA of AHCI is. Je kunt in dat geval gewoon iets proberen. Heb je de verkeerde keuze gemaakt, dan werkt het domweg niet. In dat geval de computer opnieuw starten, naar het BIOS-scherm gaan en de andere keuze maken.

Voor de zekerheid zou ik, nadat je harde schijf eenmaal zichtbaar is, eerst kijken of je alles kunt lezen, en dus nog geen veranderingen aanbrengen. Als er nog iets verkeerd is ingesteld, kan het maken van een verandering ervoor zorgen dat er informatie verloren gaat. Pas als je hebt getest dat je alles kunt lezen weet je dat het goed zit met de instellingen.

Oh ja, tot slot is het natuurlijk mogelijk dat de harde schijf kapot is. In dat geval zul je je portemonnee moeten legen bij een professionele hersteller.

Cryofiel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, hij is aangesloten met de gegevenskabel. De voeding is aangesloten. Het is SATA (op de harde schijf + gegevenskabel staat Serial ATA). Dus dat zit wel goed. Maar wat bedoel je precies met ''eerst kijken of je alles kunt lezen''? Wat dan lezen? En bedankt voor de top uitleg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk eerst eens in het BIOS of de HDD daar gedetecteerd wordt.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik bedoel, zodra je wat mappen en bestanden ziet, niet direct ervan uitgaan dat alles nu in orde is. Eerst kijken of je *alle* mappen in kunt gaan, en of je *alle* bestanden kunt lezen. Ik heb wel eens gehad dat het leek of het in orde was: ik kon enkele mapjes in gaan en enkele bestanden lezen. Pas later ontdekte ik dat er toch een instelling fout zat, en dat er dus ook mapjes en bestanden waren die ik *niet* kon lezen. Als je in zo'n situatie dingen zou gaan veranderen of toevoegen, krijg je geheid problemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oohh ok, bedankt. En wat moet ik precies veranderen in BIOS? Ik zie de eerste standaard harde schijf wel wordt herkend, bij "IDE Primary Master" en bij de secondary master staat er iets anders. Maar hoe doe ik de harde schijf dan in 1 van die 2? Bij auto detection geneurt er niets.
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat je precies moet instellen hangt heel erg af van je BIOS. Daar kan ik dus helaas niet eventjes een antwoord op geven. Vaak kom je er uit door alle BIOS-menuutjes langs te lopen op opties die met de harde schijven te maken zouden kunnen hebben. Als je iets verandert, wel heel goed opschrijven welke instelling op welk BIOS-scherm het is, en wat de oorspronkelijke waarde was, want als het mis gaat moet je het kunnen terugzetten om de computer weer aan de gang te krijgen. Als het echt om ouwetjes gaat: sommige harde schijven hebben een "jumper" (ziet er meestal uit als een klein zwart blokje dat je over twee metalen pinnetjes kunt schuiven) die bepaalt of de harde schijf master of slave is. Sommige moederborden hebben bijvoorbeeld vier aansluitingen voor een harde schijf, waarvan er maar twee werken. Als je Windows op je harde schijf hebt staan, kun je ook de gegevenskabel van de oorspronkelijke harde schijf van deze computer loshalen, en op diezelfde connector de gegevenskabel van jouw getransplanteerde harde schijf aansluiten. De computer zal dan maar één harde schijf zien, en wel de jouwe. 't Is een poging waard...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom hebben ze dan 4 aansluitingen als er maar 2 werken? :o En ik heb dat al een keer gedaan, 1 harde schijf er aan gedaan: degene waarvan ik de bestanden wil. Alleen: ik kreeg een melding met Reboot en zo, ik weet niet meer precies maar ik kon niet verder. Met beide aangesloten kom ik in de oofspronkelijke harde schijf met besturingssyteem. Maarja, dan wil ik dus bij m'n bestanden komen wat me niet lukt ;)
Cryofiel
8 jaar geleden
Het is soms goedkoper om alleen moederborden te maken met vier aansluitingen. Afhankelijk van de chipset die ze erop monteren werken er twee of vier aansluitingen. Het maken van verschillende versies moederborden is soms duurder dan die twee overbodige aansluitingen. Aan je problemen te zien moet je ofwel meer experimenteren met de instellingen van het BIOS, ofwel is er iets mis met de harde schijf en gaat het dus nooit lukken. Dat kan ik met mijn beperkte kennis helaas niet zeggen, zeker niet als ik niet naast je zit om mee te kijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aha ok. Ik zal alles proberen wat ik kan doen. Bedankt voor het antwoord! Beste antwoord (:

Andere antwoorden (1)

Kijk bij "deze computer", waarschijnlijk zal daar de tweede schijf aangeduid worden met "H". Deze is net als alle andere bronnen te openen.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er staat Lokaal station C, D en E en dan ook nog DVD-station F. En diskette station A. Nergens H.. En op al die 5 lokaties staat er niks over de harde schijf..