Mijn Wifi signaal is vanwege dikkere muren (oude boerderij) niet overal te 'pakken'. Welke oplossing is de beste in deze case?

Aan de ene kant van het huis is er helemaal geen wifi en op die plek heb ik ook behoefte aan minimaal een LAN poort. Deze plek zit bedraad ca. 25 meter van de meterkast (Experia box) en de LAN aansluiting komt een kabel nog aan van 25 meter. Deze draad zit dus uiteindelijk 50 meter van de meterkast af.

In het huis heb ik een kantoor met 4 LAN aansluitingen waarbij dit dus allemaal nog extra bij gaat komen. In de nabije toekomst komt er nog een extra ruimte bij die voorzien moet worden van LAN. Dit gaat binnen een jaar gebeuren.

Wat is de beste oplossing voor enerzijds de wifi en anderzijds de LAN kabel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
2.3K

Het beste antwoord

Als je wel bedrading hebt lopen kun je het probleem eenvoudig oplossen.
Koop een extra WiFi routertje en configureer deze als bridge. Goedkope routertjes hebben deze mogelijkheid vaak niet, maar geen nood: elke router is als bridge te installeren: Dit doe je door
1) De hoofdrouter middels de WAN aansluiting aan het modem te hangen (zo zit het waarschijnlijk al)
2) Alle andere routers die je als bridge wilt laten functioneren middels één van de andere aansluitingen (dus NIET de WAN poort) aan de hoofdrouter te hangen.

Voor elke router in huis kun je nu een eigen WiFi accesspoint configureren, bv. WiFiHuiskamer, WiFiKantoor, WiFiStal etc. en al deze WiFi netwerken geven dan toegang tot hetzelfde lokale netwerk (192.168.1.*).

Toegevoegd na 2 minuten:
...en tot het internet via de hoofdrouter.

Toegevoegd na 9 minuten:
Bijkomend voordeel is dat je nu overal in huis aansluitpunten hebt voor bedraad internet wat natuurlijk uiteindelijk een veel betere kwalitijd en snelheid biedt dan WiFi.
Vanuit zo'n als bridge geïnstalleerde router zou je weer draden kunnen trekken naar wandcontactdozen in nabijgelegen kamers.

Toegevoegd na 23 minuten:
DHCP (automatisch toekennen van IP adressen op intern netwerk) moet je alleen op de hoofdrouter aanzetten, de bridge routers moeten geen IP-adressen toekennen, dat doet de hoofdrouter.

Toegevoegd na 30 minuten:
In de WiFi configuratie van de bridge routers moet je wel telkens een ander SSID broadcast naam opgeven, zoals eerder gezegd bv. WiFiHuiskamer, WiFiKantoor.
Devices die middels WiFi aan willen sluiten moeten handmatig om worden gezet naar een ander WiFi netwerk, dus de laptop die in de huiskamer contact zoekt sluit aan op WiFiHuiskamer, maar loop je ermee naar je kantoor dan moet je aansluiten op WiFiKantoor.

Toegevoegd na 35 minuten:
Repeaters (WiFi versterkers) hebben geen zin in jouw situatie. Als je in een ruimte met slechte WiFi ontvangst een repeater ophangt, dan versterkt hij een slecht WiFi signaal. Je connectie blijft dan bagger, maar als je op je laptop kijkt dan lijkt het alsof je een prima verbinding hebt (hetgeen ook zo is, want de verbinding met de repeater is prima, maar de verbinding tussen repeater en hoofdrouter is mank.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een repeater plaatsen heeft wel zin, maar je moet het niet doen op de plek waar de Wifi-dekking niet meer voldoende is. Het is de bedoeling dat je de repeater dichter bij het basisstation plaatst en zo van daaruit opnieuw een sterke Wifi-bron hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@roqui natuurlijk heeft een repeater zin op een plek waar WiFi signaal nog voldoende is, maar hier geldt een situatie met hele dikke muren, dus voor de muur is signaal nog voldoende, achter de muur niet meer. Daarnaast gelden in dit (klaarblijkelijk fors) huis dat signaal over erg grote afstanden beschikbaar moet blijven. Dan zou je met verschillende repeaters moeten gaan werken en elke repeater voegt dan kwaliteitsverlies toe.