Hoe zet ik de volledige inhoud (programma's en instellingen etc) van één pc over naar een andere pc?

Mijn oude pc bevat o.m. programma's (waarvan ik de installatie cd's niet meer heb) die ik op de nieuwe pc ook wil hebben .

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Hardware
1.3K

Het beste antwoord

Dit is in de praktijk heel erg lastig. Eigenlijk moet je altijd de installatiecd's bewaren! Wanneer je de registratiecodes nog wel hebt kun je veel software wel weer van internet downloaden.

Je kan in theorie proberen een schijfimage te maken van de harde schijf van je oude computer en deze te plaatsen op je nieuwe computer. Het is maar de vraag of dit goed werkt (is afhankelijk van je hardware). Wat ik vaak doe bij een nieuwe computer is een image maken van de oude harde schijf en deze in een virtuele machine op de nieuwe computer draaien zodat je altijd alles nog hebt en er gewoon bij kan. Het programma WinImage kan je hierbij helpen, en je hebt gratis virtuele machines (zoals Microsoft Virtual PC en Sun's VirtualBox)

Wat je ook kan proberen is Windows Easy Transfer (zie bron).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Helaas, dat zal niet werken. De meeste programma's houden rekening met je harde waren dus moet je andere PC identiek zijn.
Om welke prog's gaat het?
Misschien kan ik je wel helpen, ik heb het meeste hier gewoon op de plank liggen. Stuur maar een pm dan komt het allemaal weer goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onmogelijk is het zeker niet, ik zeg alleen dat het lastig is. Overigens virtuele machines maken van oude computers doe ik al jaren met succes.
Ik neem aan dat 't over Windows gaat. 'T probleem daarbij is dat er -tig ingewikkelde instellingen in 't Windows-register per applicatie worden gedaan en dat er bij elke applicatie weer specifiek DLL's en andere bestanden horen die Windows her en der verspreidt, afhankelijk van de Windows-versie.

Als 't programma wat ouder is (zoals Paint Shop Pro 7) wil 't vaak nog wel prima werken als je gewoon de betreffende subdirectory kopieert van de ene PC naar de andere. Als 't weer tè oud is, kan 't weer compatibiliteitsproblemen geven.

Bijna altijd is 't verreweg 't beste om toch 't origineel zien te gebruiken/vinden. Indien dat niet lukt, en gewoon de programma-dir kopiëren werkt ook niet goed: dan kan je op GV misschien je volgende vra(a)g(en) stellen: nl. welke goede (gratis) alternatieven er zijn voor de programma's die je mist.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt nog dit proberen:
Zoek met het Windows programma regedit naar je programma, als je iets vindt, klik dan met de rechter muisknop op exporteren en geef het een beschrijvende naam, b.v. nero1.reg en ga zo verder. Er zijn vaak vele register entries, dus dan ben je wel even bezig.
Download het shareware programma Total Commander en kopiëer de programma bestanden en heel de windows map naar je nieuwe computer, maar let op! Als Total Commander aangeeft dat het betreffende bestand al bestaat altijd kiezen voor overslaan! Er worden dus alleen maar bestanden gekopieerd die er niet zijn. Zo heb je waarschijnlijk alle bestanden die je nodig hebt voor je oude programma's in de Windows mappen staan.
Nu moet je nog de register bestandjes in het nieuwe register plaatsen. Dit doe je door te dubbel klikken op b.v. nero1.reg en dan wordt gevraagd of je het in het register wil plaatsen, kies ja. Doe dit voor al je register bestandjes.
Mij is het wel op deze manier gelukt, maar dat wil niet zeggen dat dit lukt voor al je oude programma's. Bovendien kost het erg veel tijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk eens of dit geschikt is voor jouw systeem etc!