Hoe moet je een processor veranderen?

Hallo ik ben van plan om een oude pc te upgraden, wat moet ik allemaal weten/hebben om dit te kunnen doen?

Zie bijlage's voor moederboard en model van mn pc

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
2.3K

Antwoorden (2)

Koop een i3 / i5 /i7 (boxed)

Haal de stekker uit het stopcontact en schroef je kast open, haal nu de oude ventilator van je proc af met een schroevendraaier...(draadje niet vergeten)

Haal het hendeltje over(check de orientatie van je proc) en doe het klepje omhoog

Plaats een nieuwe proc met de juiste orientatie(let op driehoekje)

Doe het klepje omlaag en druk het hendeltje naar beneden.

Plaats de nieuwe ventilator die bij de boxed versies zitten, of koop er ééntje los.
Pas op de koelpasta(boxed versie) of plaats een dikke druppel op de koelplaat indien je er ééntje los koopt.

Schroef de ventilator vast(klik en vast) en sluit het draadje van de ventilator voeding weer aan.

Steek de stekker van je computer weer in het stopcontact, druk 'm aan en leun achterover met een trotse blik....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zorg er wel voor voor dat je een proccesor koopt die in jouw socket van de moederbord past
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De volgende processors zouden moeten werken. Processor Support Socket LGA 1155. Intel * Core-i7, Core-i5, Core-i3 * i7-2700 (K), 2600, i5-2500 (K), 2400, 2300, i3-2320, 2130, 2120 Bron:
http://www.findlaptopdriver.com/mainboard-medion-h61h2-lm3-specs-ver1-2/
Zo te zien heb je een 'MEDION AKOYA E2083' MSN nummer: 10016535 (met dit nummer kun je op Medion.nl naar drivers etc zoeken).

Voorzover ik het kan zien zit er dit moederbord in:
http://www.findlaptopdriver.com/mainboard-medion-h61h2-lm3-specs-ver1-2/
Die heeft 2 DDR3 geheugen slots en een H67 (of H61) Intel chipset. Processor socket is LGA1155 die support intel i3, i5 en i7 processoren. Het is microATX.

Ik zou trouwens niet beginnen aan het upgraden van een Medion PC. Veel moeite, relatief veel geld (nieuwe processor kost zo maar €200,- of meer, zie bron), wellicht een andere koeler nodig op de processor en altijd nieuwe koelpasta. Dan heb je waarschijnlijk wat extra RAM geheugen nodig en een nieuwe videokaart (ik weet niet wat er nu in zit, wellicht een nVidia GT 620?). Dan moet je maar hopen dat je voeding dit allemaal nog trekt. Terwijl je voor €599,- weer een nieuwe Medion hebt en je de oude op martkplaats kan zetten of weg kan geven aan familie.

Toegevoegd na 1 dag:
Draai het programma "Speccy" eens laat ons weten wat voor een hardware je allemaal in je PC hebt. Zie tweede bron. Als je niet witl installeren kun je ook de portable versie downloaden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij vraagt toch HOE dit te doen, toch niet wat jij zou doen?
Bovendien een i3 heb je al voor 100 euro, dus ik weet niet waar dat bedrag vandaan haalt....
En waarom heeft hij waarschijnlijk extra RAM nodig en een andere videokaart? Hij wil immers alleen z'n processor upgraden...
En niet iedereen heeft zomaar 600 eurootjes op de plank liggen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van een expert antwoord mag je toch verwachten dat er meegedacht wordt. Door de vraagstelling weet je al dat TS geen expert op dit gebied is. Dus een beetje voorlichting is wel op z'n plaats om teleurstellingen te voorkomen. Zo'n van te voren samengestelde PC (zoals deze Medion) laat weinig ruimte voor rendabele upgrades. TS wil een relatief oude PC upgraden (2011). Er staat nergens dat het alleen over de processor gaat. Een i3 heeft geen zin, want die zit er minimaal al in. Als je op mijn bron zou klikken zie je hoe ik aan het bedrag van €200,- kom. Met een boxed processor wordt de koeler en pasta al bij geleverd idd. Het plaatsen van een SSD is waarschijnlijk de meest rendabele upgrade. Maar misschien zit die er al in? Misschien kan TS aangeven wat hij met de PC wil gaan doen na de upgrade en de volledige hardware configuratie bij de vraag zetten:
- Hoeveel RAM geheugen zit er in?
- Wat voor een processor zit er in (i3, i5 of i7?) Dit soort zaken kan TS aflezen door naar "configuratie scherm" te gaan en dan te klikken op "systeem", of door door CPUID te installeren en op te starten (http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/1.70-setup-en.exe), dan kan TS ook nog zien wat het type videokaart is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah, ik zie in de titel dat het alleen om de processor gaat. Maar dan nog: Dat kan wel eens een relatief dure upgrade zijn voor hetgeen TS er mee wil doen. Je kan wel een Ferrari motor in je Golfje zetten, maar de rest je auto zou dat wel eens niet aan kunnen. Is het kan een goed advies om een Ferrarie motor te monteren?