Waarom is Apple zo bekend tegenover haar concurrenten?

Want als ik zo even snel kijk, dan zijn de concurrenten zo'n 20-50% goedkoper en zijn ze gelijk of zelfs beter in kwaliteit. Ook is de MAC OS minder ondersteund (qua software) dus waarom zouden mensen hier dan toch voor kiezen?

Is dit dus een zogenaamde hype, of zit hier meer achter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
2.7K

Het beste antwoord

Het is puur marketing. Ze zijn enorm sterk in het ontwerpen van apparaten die mensen mooi vinden, waar je makkelijk mee werkt en waar een hype omheen gecreeerd kan worden.

Het enige waarin Apple tegenwoordig nog afwijkt van de standaard-PC is de vormgeving van de behuizing en het eigen operating system. De computer wordt opgebouwd uit dezelfde componenten, en zelf in elkaar gezet in dezelfde Chinese werkplaats, als veel andere PC's.
Wel zijn die behuizing en de software volledig gericht op de gebruiker. Alles werkt zo intuitief dat iemand die voor het eerst van zijn leven achter een computer wordt gezet met apparatuur van Apple overweg kan. Doordat apparaatjes als de iPhone, iPod en iPad ook nog eens grotendeels dichtgetimmerd zijn, waardoor je alleen software kunt draaien die is goedgekeurd door Apple en wordt verkocht via Apple, ontstaat een veilige ommuurde tuin waarin je als gebruiker weinig kan overkomen.
Daar hangt een prijskaartje aan. Niet alleen financieel, maar ook heen stukje afhankelijkheid die na de aankoop blijft.

In de jaren 80 lagen de zaken iets anders; toen waren IBM-PC's en Apples niet alleen qua uiterlijk en gebruik heel anders, toen was de computer zelf ook een heel andere machine. Apple gebruikte Motorola-processors, IBM had Intel. Destijds was Apple in kantooromgevingen en bij de mensen die zich al een computer voor thuis konden veroorloven meer gebruikt dan de IBM, maar met de opkomst van de computervirussen (waar de Macintosh, door de populariteit van dat systeem, nogal gevoelig voor was) zakte die populariteit in.
Het allereerste computervirus ooit was Elk Cloner, die zich in 1982 op de Apple II verspreidde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Tja, apple is op dit moment een beetje cult en design, dus dat zie je terug in de prijs.

Daarnaast is het ook goed spul. Je kan er misschien wel hetzelfde mee doen, maar een apple gaat echt langer mee. Net als laptops van Lenovo (voorheen IBM). Je betaalt meer, maar het is echt een stuk stabieler.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat alle hardware van apple computers uitsluitend word geproduceerd door apple, daarom loopt het systeem betrouwbaarder en crasht het minder snel, ook is MAC OS minder virus gevoelig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar de reden waardoor ze minder virus gevoelig zijn ligt niet aan MAC OS, maar aan het feit dat er te weinig mensen zijn die het gebruiken. Dan kan ik toch net zo goed Linux gebruiken?
Nog minder personen, dus nog minder virus gevoelig denk ik?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MAC OS, is inderdaad minder virus gevoelig door minder gebruik, daarom blijft wel het feit dat het minder virus gevoelig is. en overigens is er minder makkelijk virusen voor te maken, bij windows kom je gewoon een stuk sneller in de systeem bestanden als op een mac. dus zal het meer moeite kosten om een virus voor een mac te maken. ze zijn er wel maar ze zijn zeldzaam!
Wijzelf zijn overgeschakeld op Apple en dat bevalt ons zeer goed. Natuurlijk zal het net zo zijn als bij een Mercedes auto. Je betaald extra voor dat sterretje voor op de gril, dus ook voor dat appeltje op je Mac. Maar wij zien toch wel degelijk kwaliteit verschillen. Ik ben nog lang niet van plan om weer over te schakelen naar een ander merk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apple begon , veel eerder dan Microsoft , met het ontwikkelen van gebruiksvriendelijke software op vroegere Macintosh computers.

Waar Microsoft nog met het lastige MS- dos werkte , had Apple al een soort "windows" ontwikkeld. Waarna Microsoft haar eigen Windows ontwikkelde.

Apple staat ook voor progressief, alternatief, modern en grootstedelijke cultuur. Apple is een cult- produkt geworden.

Apple heeft ondanks langdurige tegenwind in de jaren '90 een grote schare enthousiaste gebruikers behouden .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat apple heel goede marketing doet.
Steve Jobs, de baas van apple is enigszins een computerexpert, maar waar hij nog beter in is, is marketing.
Kijk maar eens naar zijn presentaties van producten.

Hij gebruikt bijvoorbeeld één techniek heel vaak. Tijdens de voorstelling praat hij over apple, en over de uitgebrachte producten, en net voor het einde zegt hij "oh, and one more thing...", en stelt dan een nieuw product voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de marketing van (bijv) MicroSoft is zelfs nog beter. Een kutproduct weten zij voor veel geld aan de hele wereld te slijten. En de marketing wordt nu juist niet door Steve Jobs gedaan, net als dat Beatrix ook niet zelf de troonrede verzint.
Goede marketing, innovatief design, goede kwaliteit en Apple is voor sommige een gedeelte van hun identiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apple staat vooral goed aangeschreven bij de grafische bedrijven, vanwege de uitgebreidere en mooiere grafische toepassingen. Apple is immuun voor virussen omdat de software, hardware en het besturingssysteem door hen zelf ontwikkeld is. het past dus naadloos bij elkaar aan. Neem bijv. het Multi-touch-trackpad op de Macbook pro. In- of uitzoomen op de afbeelding doe je met een enkele knijpbeweging, je scroolt op en neer door te vegen of je bladert door je bladwijzers zoals je door een boek bladert.
Je hebt geen configuratieproces, geen installatieproblemen, je mac regelt het allemaal voor je.
Het is vooral gebruikersvriendelijk als je er eenmaal aan gewend bent.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
immuun voor virussen? Dat dachten ze in 1989, maar we leven ondertussen 21 jaar verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het allereerste computervirus ooit was Elk Cloner, die zich in 1982 op de Apple II verspreidde. Kijk, je onderbuurman Krizzz schreef het zelfs op!