Hoe kan het dat mijn harde schijf ineens meer ruimte heeft?

Ik ben steeds aan het downloaden, er komt dus meer op de harde schijf te staan.
Dan zie ik ineens dat er 20 GB extra ruimte bij is gekomen, terwijl er zeker een 6 GB extra minder ruimte moet zijn, omdat ik 6 GB heb gedownload.
Er was 42 GB beschikbaar, nu 63 GB beschikbaar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk je niet dat je over 1000 jaar ongeveer 1 YB (Yottabyte) hebt? Zie ook wikipedia
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarop moet ik zoeken dan?

Antwoorden (2)

Dat kan op een aantal manieren gebeuren.

1.
Je prullenbak wordt na verloop van tijd automatisch geleegd. Misschien zijn er een paar heel oude bestanden nu definitief verwijderd.

2.
Veel programma's gebruiken tijdelijke bestanden. Die worden ook eens in de zoveel tijd opgeschoond.

3.
De cache van je Internetbrowser wordt met enige regelmaat opgeschoond. Dat kan ook een boel ruimte geven.

4.
Windows maakt regelmatig nieuwe herstelpunten. De oudste herstelpunten worden daarbij opgeruimd. Niet alle herstelpunten zijn even groot. Als er een klein herstelpunt bij is gekomen, en een groot herstelpunt is opgeruimd, heb je ineens veel meer ruimte.

5.
Als je Outlook gebruikt, worden eens in de zoveel tijd je mailbestanden gecompacteerd. Die nemen dan minder ruimte in.

6.
Tot slot is het natuurlijk nog mogelijk dat jij gewoon verkeerd gekeken hebt... ;-)
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
punt 6 gaat niet op, ik ging er speciaal op letten de laatste dagen, omdat het me echt ging opvallen. Het was telkens zo'n 5 of 6 gb verschil, nu ineens meer dan 20, vandaar. Ik had het vanmiddag nog speciaal opgeschreven, en ineens.....nu is het 63,7 GB, nog even en mijn schijf is leeg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
outlook gebruik ik niet, prullenbak had ik vanochtend al geleegd, rest zou dus nog kunnen, bedankt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die van de herstelpunten is scherp hoor! had ik nooit aan gedacht!
Cryofiel
14 jaar geleden
Wat ook nog kan, maar dat lukt alleen als je precies op het juist moment kijkt, is het volgende. Als je Internet Explorer gebruikt voor je downloads, dan wordt het bestand tijdens de download eerst op een tijdelijke plek neergezet. Als het bestand binnen is, wordt het gekopieerd naar de definitieve plek. Daarna wordt het bestand dat op de tijdelijke plek stond, verwijderd. Als de tijdelijke plek en de definitieve plek op dezelfde schijf staan (bijvoorbeeld allebei op C:), en je downloadt een bestand van 5 GB terwijl je op dat moment 100 GB vrij had, dan zie je het volgende gebeuren: 1.  Je hebt 100 GB vrij.
2.  Je start je download. De schijfruimte loopt terug tot 95 GB.
3.  Windows kopieert het bestand. De schijfruimte loopt terug tot 90 GB (bestand staat er namelijk twee keer op).
4.  Windows verwijdert het tijdelijke bestand. Schijfruimte loopt op tot 95 GB. Als jij nu stomtoevallig precies op moment 3 je schijfruimte bekijkt, en daarna nogmaals na moment 4, dan denk je dat je plotseling 5 GB erbij hebt gekregen. Van Internet Explorer weet ik dat hij het op deze manier doet. Misschien dat sommige andere programma's het ook op die manier doen, dat durf ik zo niet te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zou kunnen. Ik gebruik vuze voor het downloaden. Ik zal het eens beter in de gaten houden. Ik gebruik alles op 1 schijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gaat nu snel, heb nu 102 GB, NOG EVEN...-)
Cryofiel
14 jaar geleden
Weet je zeker dat je zeker weet dat er geen virus actief is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb de laatste dagen wel 2 x een waarschuwing gekregen, maar dat is verwijderd, heb nogmaals gescand en alles was goed, hoop ik. Maar 42 Gb in de ochtend en 102 GB in de avond is wel erg veel verschil.
Als je download van nieuwsgroepen met iets als grabbit dan worden de bestanden gedownload daarna gecontroleerd en uitgepakt. De ingepakte bestanden worden daarna verwijderd. Als je limewire gebruikt verwijderd deze na verloop van tijd de niet afgemaakte bestanden wat ook een heleboel scheelt.

En misschien zijn er nog anderen die van de pc gebruik maken en bijv films downloaden, daarna branden en verwijderen. 20 gig (ongeveer 5 films) weggebrand en verwijderd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, ben de enige. Gebruik torrents, via vuze, misschien dat het daar ook mee gebeurt.