Wat kan de reden zijn dat de D schijf soms traag reageert?

Ik heb een pc met een western digital red D schijf (eigenlijk een server schijf wat ik heb begrepen)

Deze schijf reageert soms snel soms er langzaam. Als ik iTunes bijv open gaat dit erg snel via de C schijf (SSD) maar als ik een nummer aanklik duurt dat soms een seconde of tien.

Om de vergelijken heb ik 1 nummer op de C schijf gezet die altijd gelijk start. Het ligt dus niet aan iTunes.

Ook een film of foto van de D schijf openen gast soms even langzaam.

Vind het apart dat de pc de schijf soms snel en soms langzaam vind.

Kan ik hier zelf iets aan doen of is de schijf vervangen door een "normale HDD " een oplossing?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
2.1K

Antwoorden (2)

Misschien heb je een stroombesparend profiel aangezet waarin wordt bepaald dat HD's(SSD's vallen hier niet onder) na zoveel tijd inactiviteit in slaap vallen, om daar weer uit te komen heeft de HD even tijd nodig... (op spinnen van de platter, het uitlijnen van de koppen)

Als je in controle panel -> power options kiest -> high performance ben je er misschien vanaf... Anders in huidig profiel naar advanced onder kopje harddisk de time-out naar nooit zetten....

Test anders met een groot bestaand van C: naar D: te kopieren, als dat met ~70MB/sec(snelheid mag niet inzakken) gaat dan is die drive okay...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ben geswitched naar hoge prestaties. even kijken of dit wat doet. het gaat om win 7 btw
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet of dat werkt.
Ik zal adviseren om bij de driver van de HDD te kijken en daar de energie instellingen aanpassen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
heb inmiddels in energiebeheer>geavanceerde energie instellingen wijzigen>harde schijf uitzetten na, op 40.000 minuten ingesteld
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het niet zo dat 0 vaak voor oneindig staat. (dus niet voor na 0 minuten, wat je zou denken).
Ik had een soortgelijk probleem. Heb het motherboard goed afgestoft. Va neen opstarttijd van 8 minuten naar 90 seconden. Probeer het.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pas hierbij wel op voor statische elektriciteit! Dat kan componenten op je moederbord vernielen... Ik gebruik altijd een stofzuiger(tje) met een dun, kunststof mondstuk.