Accu van Laptop 3 500 mAh vervangen door batterij met 5 200 mAh?

Ik heb een Sony Vaio Laptop de batterij is maar 3 500 mAh en op da laptop aan de onderkant staat 3.3 A, mijn broer zegt dat ik daar niet te veel van mag afwijken, is dat waar of mag ik hem gewoon vervangen met één met 5 200 mAh?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.3K

Antwoorden (3)

3500 mAh is de maximale belasting die de batterij kan geven, 3.5A, je laptop gebruikt echter maximaal 3.3A. Stop je er een 3.2A batterij in, dan kan de batterij niet genoeg stroom leveren op het moment dat je computer piek vermogen vraagt.

Een 5200 mAh KAN meer stroom geven, maar alleen als je computer daarom vraagt. Omdat deze accu meer kan leveren dan je computer zal vragen, zal de accu minder snel overbelast worden, en dus een langere levensduur hebben, deze upgrade zal je daarnaast over het algemeen een langere accuduur geven.

In dit geval is dat dus een "Ja dat kan", maar controleer eerst of de voltages van de 2 batterijen overeen komen, een te hoog/laag voltage heeft wel een negatief effect.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
MAH staat toch voor mili ampere hour, als in hoelang je batterij meegaat zonder op te laden?
volgensmij kan het geen kwaad hoor?

Toegevoegd na 51 seconden:
als het voltage maar gelijk blijft
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
#mosibfu: U verwart vermogen = capaciteit (mAh) met piekbelasting (A). De letter h staat voor uur, de 3500 mAh accu kan dus 1000 mA leveren gedurende 3,5 uur, of gedurende 2 uur 1750 mA etc. Daarna is de accu leeg. Het vermogen zegt niets over de piekbelasting die een accu kan verdragen. Het is dus niet eens zeker of die accu wel een piekbelasting van 3,5 A kan verdragen. Het lijkt mij overigens onwaarschijnlijk dat die laptop 3,3 A zou gebruiken, tussen de 1 en 2 A is meer gebruikelijk. De toelaatbare piekbelasting hangt af van het constructietype en de gebruikte materialen van een accu. Een autoaccu is er bijvoorbeeld special op ontworpen dat hij een zeer hoge piekbelasting aan kan om te starten en/of voor te gloeien. Uw conclusie dat een accu van 5200 mAh een hogere piekbelasting aan kan dan de kleinere accu en daardoor minder overbelast zou worden hoeft dus niet juist te zijn. Het vermogen van elke accu vermindert in de loop van de tijd. Stel dat je het nog acceptabel vindt dat je laptop nog maar een half uur draait op een "volle" accu, dan is dat punt bij een kleine accu eerder bereikt dan bij een grote accu, want daar was de uitgangspositie hoger. Dit is de reden dat een grote accu langer mee gaat.

Een 5200 mAh accu of zelfs hoger kan zonder enig probleem gebruikt worden, is zelfs veel handiger omdat je dan minder vaak hoeft op te laden. Er zijn 2 redenen waarom er standaard een kleinere accu (3500 mAh) in zit. Op de 1e plaats is die goedkoper en op de 2e plaats hebben accu's met een groter vermogen meestal ook een groter formaat, waardoor ze niet meer mooi bij de vormgeving van de laptop passen. Accu's met een groot vermogen steken meestal een stukje buiten de laptop uit.

Over het voltage hoef je je niet druk te maken. Als je op een website accu's zoekt die compatibel zijn met jouw merk en type laptop, dan klopt dat gewoon. Ook de aansluitingen kloppen dan. Je zult bij een grotere accu misschien wel moeten accepteren dat een stukje van de accu aan de achterkant van de laptop (bij sommige aan de voorkant) wat uitsteekt, maar dat is voor de werking niet van belang. Bedenk wel dat niet alle kloonaccu's dezelfde kwaliteit hebben.