Accu van laptop laadt niet meer op, moet ik de accu vervangen?

Ik heb een 3 jaar oude accu die altijd al niet geweldig lang meeging zonder netstroom. Nu laadt de accu helemaal niet meer op, en als ik hem uit het stopcontact trek valt hij helemaal uit. Als ik de laptop de dag erna weer aanzet, gaat er steeds één procent van het batterijpercentage af. Zo staat er nu:

84% beschikbaar (aan netstroom, accu wordt niet opgeladen)

Terwijl dit gister nog 85% was. Ik werk vrijwel altijd met de laptop in het stopcontact gestoken; is het nodig dat ik dan de accu vervang? Of is er een manier om dit probleem op te lossen?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je altijd werkt op netstroom, wordt de accu niet regelmatig ontladen/geladen. Dat beperkt de levensduur, de accu wordt "lui" en uiteindelijk rest alleen maar vervanging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe is het de bedoeling dat ik mijn accu moet ontladen als hij uitvalt als ik hem uit de stroom trek? Hij stopt er letterlijk meteen mee :(
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je altijd in stroom werkt is dat niet nodig. Wel als je je laptop even van je bureau naar de huiskamer wilt brengen om iets telaten zien; heb je dan geen accu, dan kun je weer van voor af aan beginnen met je laptop opstarten. Wil je daarnaast ergens met je laptop werken waar geen stroom is, dan is het aan te raden om een nieuwe accu aan te schaffen. Zoals ik uit jouw verhaal kan opmaken doet je accu helemaal niets meer en is toe aan vervanging. De afweging die je moet maken is of je laptop nog goed functioneerd en of het reeel is om een nieuwe accu aan te schaffen (rond de 100€). Hoelang denk je nog met je laptop te gaan werken? (half jaar/jaar). Goed opschrijven welke accu je moet hebben en type laptop; voor de zekerheid ook de accu meenemen naar de winkel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De accu is lui en dient een strak trainingsprogramma te doorlopen wil hij weer fit worden.
Of je vervangt de accu voor een jonger model. Ik hoop dat ze er nog zijn jongere modellen accu voor 3 jaar oude laptops. Ook de fabrikanten zijn zeer lui en willen snel rijk worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moderne accu's worden niet (meer) lui als ze niet regelmatig ontladen/opgeladen worden. Sterker nog: ze hebben maar een beperkt aantal laadcycli, dus in zekere zin gaan ze dan net langer mee. Alleen neemt de capaciteit ook sneller af als ze voller is opgeladen. Dus om dit te vermijden laat je de accu beter afgaan tot +/- 30% en neem je ze er daarna uit en bewaar ze op een koele plaats. Momenteel is je accu waarschijnlijk zover gedegradeerd dat de capaciteit onder de beveiliging is gedaald. Dus de accu is dan inderdaad onbruikbaar. Vraag je af hoe vaak je de laptop gebruikt. Als dat heel regelmatig is zou ik geen nieuwe accu aanschaffen want is de kans klein dat de laptop nog lang zal meegaan. Laptops zijn nu eenmaal fragieler en hebben daardoor een veel kortere levensduur dan desktop-computers.

Antwoorden (2)

Er zijn andere manieren om het op te lossen. Je accu is overbelast en dient vernieuw te worden. Dit kan softwarematig. Dus door een speciale manier van ontladen en laden kan de accu en vooral de accudeeltje opnieuw gericht worden.

Of je kunt een nieuwe accu kopen.

De speciale software om de accu te vernieuwen is meestal niet gratis en specifiek voor de hardware geschreven en getest.

Bij een laptop van 3 jaar oud wordt ook de laadsoftware van 3 jaar oud gebruikt.
De goedkope oplossing is te gaan zoeken naar een update van de laadsoftware.

Deze laadsoftware zal als het goed is een training programma op stellen voor de accu, maar daar zal ook instructie bij zijn voor de peopleware. En dat zijn wij de gebruikers van de laptop's, accu's en andere hardware.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een accu heeft gewoon een levensduur en 3 jaar is wel een goeie levensduur te noemen
Dus bespaar je zelf teleurstelling over van allerlei tips en trucks en koop gewoon een nieuwe accu
want succes is niet gegarandeerd.
capthavoc