Erg vertraagde (maar relatief recente) laptop, oorzaak/oplossing voor dit probleem? Zie extra info.

Mijn laptop is nu 2 jaar oud en is erg vertraagd gedurende deze periode. Hij is niet langer in staat de meeste games te runnen zonder ernstige performanceproblemen terwijl de configuratie ervan dit wel hoort toe te laten. Daarnaast is het ook gewoon zo dat ik hierop "Battlefield 3" op hoge tot zelfs ultra settings probleemloos kon spelen wanneer ik deze laptop net had aangeschaft terwijl hij nu zelfs problemen geeft met 5 jaar oude spellen en dergelijken. Ik heb de meest evidente zaken reeds geprobeerd zoals formatteren, drivers op updates controleren enzovoort. Eigenlijk heb ik geen flauw benul van wat de oorzaak van dit probleem is, vandaar dacht ik het hier even te vragen.

Systemspec (via het programma "Speccy"):
Operating System
Windows 7 Home Premium 32-bit SP1
CPU
Intel Core i5 2450M @ 2.50GHz 62 °C
Sandy Bridge 32nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Motherboard
CLEVO CO. W150HRM (SOCKET 0) 63 °C
Graphics
Algemeen PnP-beeldscherm (1920x1080@60Hz)
Intel (CLEVO/KAPOK Computer)
2047MB NVIDIA GeForce GT 555M (CLEVO/KAPOK Computer) 63 °C
Storage
465GB Western Digital WDC WD5000BPKT-00PK4T0 (SATA) 44 °C
Optical Drives
DTSOFT Virtual CdRom Device
MATSHITA DVD-RAM UJ8B0
Audio
Realtek High Definition Audio

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Je hebt een 32 bit besturings systeem in hoort te zitten met 8gb geheugen? Wat geeft hij aan werkgeheugen aan bij pc eigenschappen? Zal niet meer dan 4gb wezen?

Toegevoegd na 59 seconden:
Je hebt na formatteren een 32 bit besturing terug gezet ipv 64?

Toegevoegd na 2 minuten:
Opnieuw formatteren en er een 64 bit in zetten.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je laptop word nu niet optimaal benut met Windows32 bit je hebt de verkeerde gekozen na herinstallatie, je moet Windows64 bit op deze laptop installeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er staat inderdaad dat er slechts 2,91gb van de 8gb aan geheugen bruikbaar zijn. Is het waarschijnlijk dat het installeren van een 64bits-besturingsprogramma de performanceproblemen zal oplossen? In elk geval enorm bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat is je probleem waarschijnlijk. Kijk goed dat je de 64 bit versie neemt ipv de 32. Nu gebruik je je laptop niet optimaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Windows 32bit kan niet meer dan 3gb werkgeheugen gebruiken daarom ook oa 64 bit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarnaast is een herinstallatie van windows altijd wel prettig ivm snelheid.
Wat helpt is defragmenteren, goed kijken naar de virusscanners, draai er niet een te veel. Ook het automatisch indexeren van bestanden kan ook zeer vertragen.