Is het normaal dat een (nieuwe) externe harde schijf hoorbaar is?

Ik heb een Western Digital externe harde schijf aangeschaft (Elements Portable SE 500 GB) en het viel me direct op dat de rotatie van de schijf vrij goed hoorbaar is. Het klinkt normaal, maar het is mij toch iets te opvallend. Het geluid lijkt heel erg op de fan van een laptop.

Ik heb ook een externe harde schijf van Seagate en die is echt bijna 100% geruisloos. Alleen wanneer ik 'm tegen m'n oor leg hoor ik een soortgelijk geluid.

Iemand toevallig dezelfde schijf (gehad) die mij kan vertellen of het geluid normaal is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Het geluid is normaal. Een harde schijf hoor je draaien en de ventilator die de schijf moet koelen ook. (wees blij, veel externe harddisks hebben geen ventilator en draaien het grootste deel van de tijd oververhit wat de levensduur fors doet afnemen).

En elk type schijf en ventilator klinken dan weer anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is normaal, bij de duurdere types zal het geluid beduidend minder zijn. Vaak resoneert bureaublad ook nog mee, leg daarvoor een klein stukje schuimrubber onder de HD. Succes!