Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het normaal dat een (nieuwe) externe harde schijf hoorbaar is?

Ik heb een Western Digital externe harde schijf aangeschaft (Elements Portable SE 500 GB) en het viel me direct op dat de rotatie van de schijf vrij goed hoorbaar is. Het klinkt normaal, maar het is mij toch iets te opvallend. Het geluid lijkt heel erg op de fan van een laptop.

Ik heb ook een externe harde schijf van Seagate en die is echt bijna 100% geruisloos. Alleen wanneer ik 'm tegen m'n oor leg hoor ik een soortgelijk geluid.

Iemand toevallig dezelfde schijf (gehad) die mij kan vertellen of het geluid normaal is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
761

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het geluid is normaal. Een harde schijf hoor je draaien en de ventilator die de schijf moet koelen ook. (wees blij, veel externe harddisks hebben geen ventilator en draaien het grootste deel van de tijd oververhit wat de levensduur fors doet afnemen).

En elk type schijf en ventilator klinken dan weer anders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is normaal, bij de duurdere types zal het geluid beduidend minder zijn. Vaak resoneert bureaublad ook nog mee, leg daarvoor een klein stukje schuimrubber onder de HD. Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding