Waarom maken de ventilatoren veel lawaai en hoe los ik dit op?

Beste mensen,

Ik heb een HP Pavillion P6000 Series.

Als ik mijn pc opstart heb ik geen problemen met de ventilatoren maar als ik een spel begin te spelen maken ze extreem veel lawaai dat je het een kamer naast mij nog kan horen. Schoonmaken heb ik al meerdere keren geprobeert. Komt dit omdat ik een oude ventilator heb? Zo ja, kan ik nieuwe kopen en er zelf inzetten en hoe duur is dit?

Gr Roobin

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1.7K

Antwoorden (2)

Als je een game speelt betekend dat dat je GPU (video kaart) en CPU (processor) veel werk doen. Hierdoor worden ze warmer omdat ze meer stroom nodig hebben. Ze moeten niet overhit raken dus de ventilator gaat automatisch harder draaien.
Je kan kijken naar een nieuwe ventilator maar let op deluchtverplaatsing (zo hoog mogelijk) en de DB (decibels, hoe lager hoe minder geluid). Er zijn veel ventilatoren voor ongeveer €20 en die zijn heel stil. Zoek even op Google.
Als je wilt dat deze ventilatoren minder geluid maken kan je kijken voor het programma 'SpeedFan' waarmee je de snelheid. Van de vantilatoren kan veranderen. Zet ze niet te laag want dat kan je hardware overhitten en beschadigen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk even of de koelribben (waar de ventilator op zit) nog wel goed vlak op de processor zit.
Ik heb zelf ook een hp pavillion, bij mij zijn de bevestigingslipjes al eens gebroken, waardoor de het koelblok de processor maar aan 1 kant raakte dus niet goed koelde.

Daardoor werd de processor erg warm en ging de fan volop draaien.

Op de link van de bron kan je speedfan(versie 4.49) downloaden,
dit is een klein programmatje waarmee je o.a. de temperaturen van je processor(s), videokaart, en harde schijven kunt zien. Kun je meteen zien of er iets vreemds aan de hand is, een extreem hoge temperatuur van je processor bijvoorbeeld.

Tevens kan je in dit programma zien hoe snel je ventilator draaid.

Succes!