Moet ik voor een AMD of een Intel processor gaan?

Ik wilde eerst voor een Intel processor gaan, want AMD processors raken sneller overhit en hebben een kortere levensduur. Maar AMD schijnt wel beter te zijn qua prijs/kwaliteit.

Ik heb ook op tweakers.net gekeken, je vind een intel i3 dual core 3,5GHz voor 100 euro. Maar je vind een AMD processor met een quad core en 3,2GHz voor dezelfde prijs!

Verder weet ik dat AMD alleen processors van 40 - 200 euro maakt, en dat Intel dus wel de beste heeft. Maar ik wil een pc gaan bouwen van 300 - 400 euro (exclusief windows en een monitor).

Is het dan verstandiger om voor AMD te gaan? En is het een mogelijkheid dat ik me AMD processor dan kan overclocken, of een koeling kan kopen zodat hij een langere levensduur heeft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Het beste antwoord

AMD's een kortere levensduur? Dat is toch maar net wat je er mee doet dan. Nee, daar moet je echt geen schrik voor hebben.

Het klopt dat intel duurdere en meer geavanceerdere technieken gebruikt in zijn cpu's. Maar of de meeste verbeteringen in de nieuwste generatie intel-cpu's ook zinvol zijn in een desktop-pc die je zelf gaat bouwen? Nee, helemaal niet.

Neemt niet weg dat intel-cpu's gemiddeld betere prestaties neerzetten. Maar denk er aan: daar zijn veel uitschieters bij! Vooral aan de goedkopere kant van het assortiment slaan de prestaties die intel-cpu's neerzetten tegen en doet amd het veel beter! Ook de gpu's van amd zijn meestal stukken beter.

Alles hangt er dus vanaf wat je wil gaan doen:
een power/game-pc? Dan is de keuze uiteraard intel. (liefst met een aparte graka dan)

Een (goedkope) basis-pc? Dan is intel een heel slechte keuze en heeft amd veel meer te bieden.

Een betere koeling kan zeker nooit kwaad. Hoe koeler hoe beter, zeker bij moderne cpu's. Dus als je er de plaats voor hebt en er niet op hoeft te besparen is ook dat een aanrader!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je voor een PC van €300/400 wilt gaan zou ik voor een AMD kiezen. Intel heeft misschien wel de beste processors maar als je geen super-gaming PC wilt bouwen zijn de beste zeker niet nodig. Dus een AMD processor is voor een "gewone" PC zeker de beste keuze, je kan voor hetzelfde geld een veel betere AMD dan Intel kopen (zoals je zelf zegt) en de AMD's zijn nog wel betrouwbaar hoor (de prijs/kwaliteit is zeker bij AMD het beste)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar AMD staat er wel een beetje bekend om dat de processors erg heet kunnen worden en zo een kortere levens duur hebben. Kan ik daar iets tegen doen, en maakt dat veel herrie?