Waarom adviseert Ziggo alleen de kanalen 1, 6 en 11 voor de wifi-router. Er zijn toch veel meer kanalen?

Zie: https://www.ziggo.nl/#klantenservice/internet/gebruiken/optimaliseren-draadloos-internet

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
13.7K

Het beste antwoord

Elk kanaal heeft een bepaalde overlap met andere kanalen naast hem, ideale kanalen zijn 1,6 en 11 omdat zij elkaar niet raken / overlappen qua frequentie. (Zie tekening bijgevoegd)
Als iedereen om ons heen alleen deze 3 zouden gebruiken dan hebben we minder storing op ons wifi.
Als jij nu op kanaal 6 zit en je buren links op 4 en rechts op 7 dan storen jullie elkaar door de overlap van het kanaal wat jullie gebruiken.
Zitten jullie op 1, 6 en 11 dan is er geen overlap meer en dus geen storing / last.

En zoals bij andere reacties ook is vermeld hebben 1 en 11 inderdaad een overlap buiten de range die gezet is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is HET antwoord op de vraag (naar mijn idee).

Andere antwoorden (3)

elk kanaal heeft een bepaalde frequentie.
deze kanalen (freq.) geven in de praktijk de minste storing.
bij de andere kanalen heb je meer kans op conflicten met bijv. magnetron,draadloze telefoon,babyfoons etc.
Als je op deze andere kanalen geen storing ondervindt is het eigenlijk slimmer om een alternatief kanaal te kiezen omdat hier dus waarschijnlijk minder ziggo-gebruikers zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit klopt niet, omdat je op de gehele frequentie last hebt van magnetrons, DECT-telefoons, babyfoons, en Bluetooth.
Omdat daar het meeste verschil tussen zit, zodat je het minste last hebt van andere mensen die bijv. op kanaal 6 zitten. Want wanneer jij op kanaal 5 zit en een ander op kanaal 6, dan heb je nog steeds een beetje last van diegene met kanaal 6, omdat die frequenties dicht bij elkaar zitten. Het verschil tussen 1, 6 en 11 is namelijk het minste, oftewel je hebt minder last van anderen, behalve wanneer ze ook op dezelfde kanalen zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Dan hadden ze toch ook de kanalen 1, 5, 9 en 13 kunnen adviseren? Ook ver van elkaar, en de klanten verspreiden zich over vier kanalen in plaats van slechts drie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat 13 ook overlappend is met 14, en 14 is een ruime frequentie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat argument vat ik niet WD, als je 13 adviseert en ervan uitgaat dat 14 niet gebruikt wordt dan maakt het toch niet uit dat 13 en 14 elkaar gedeeltelijk overlappen. Dat is dan toch hetzelfde met 5 en 6. Kan je zo vertellen welke frequentiegebieden het zijn? Misschien dat dat het geheel duidelijker maakt.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dan moet je 1 ook niet gebruiken, want "links" van kanaal 1 zit ongetwijfeld een andere in gebruik zijnde frequentie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou het misschien iets te maken kunnen hebben met het feit dat Ziggo de modems ook gebruiken voor het Wifi hotspotsysteem?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel, daar heb je gelijk in.
@Maartenboy, dat denk ik niet, want in computertijdschriften en op websites staat ook dat het het beste is wanneer je één van deze drie kanalen gebruikt.
Cryofiel
10 jaar geleden
Zeggen die tijdschriften en die websites dat in z'n algemeenheid, of alleen voor Ziggo? Veel schrijvers nemen een bewering klakkeloos over zonder zelf na te denken. Ik wil maar zeggen dat het best mogelijk is dat die tijdschriften en die websites geen onafhankelijke bronnen zijn, maar alleen kopieën van dezelfde bron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Algemeenheid, om je Wi-FI-prestaties te verbeteren wanneer bijv. je buren op dezelfde kanalen zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nl.hardware.info/reviews/4737/2/beter-bereik-optimaliseer-je-wifi-signaal-kanaal-veranderen Dit hoeft overigens niet altijd een kanaal te zijn waarop verder niemand in de buurt zit. Het kan soms ook juist handig zijn om op hetzelfde kanaal te gaan zitten als je buurman. Dan zit je natuurlijk wel in elkaars vaarwater, maar wissel je elkaar als het ware af. Ga je er bijvoorbeeld een of twee kanalen naast zitten, dan heb je te maken met continue interferentie, wat uiteindelijk tot mindere prestaties kan leiden. Blijf het aparte materie vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuk om zo'n signaal app te downloaden en even te kijken en te rommelen icm met je router. Ook op die app zie je duidelijk drie parabolen. Als je dus op 3 gaat zitten kan je eigenlijk gestoord worden door zowel 1 als 6. In 4en delen zou al overlap tussen 1 en 5 kunnen betekenen. Zoals ik het nu zie. Ik kan met mijn router maar tot kanaal en met 9 terwijl zowel 13 als 14 als hoogste kanaal gezien worden.
Ik zou een app downloaden op je telefoon om de verschillende wifi signalen in jouw omgeving te analyseren en daarmee zoeken naar een aantal beste kanalen. Daarna zou ik met www.speedtest.net kijken welke van de beste kanalen de allerbeste is.
Een goede app voor android is https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=nl.
Je router verplaatsen kan ook veel invloed hebben.
Suc6.