Ik wil graag een PC upgrade kopen. Wat moet ik hebben voor snellere Video Editing, en beter gameprestaties?

Ik wil graag 2 doelen bereiken;

- Beter kunnen video editen (Sneller, om precies te zijn. Het gaat erg traag met AVS Video Editor)
- Grote spellen zoals BF3, GTA IV en GTA V (In de toekomst) goed kunnen draaien.

Ik hoop dat ik met 1 ding allebei deze doelen kan bereiken. Zelf denk ik aan een Videokaart, (Ik heb GeForce GTS250) maar gaat dit:

a) passen
b) welke moet ik dan hebben om die 2 doelen te bereiken?

En al moet ik geen video kaart hebben, misschien een toevoeging, wat moet dat dan zijn? Welke, en: gaat dit passen?

Overige informatie:
GPU : GeForce GTS 250
CPU : Intel Core 2 Quad CPU Q9400 @ 2.66Gz
Geheugen: 3,50 GB
Resolutie: 1280x1024, 60 Hz
Microsoft Windows 7 Ultimate

In het kort; wat heb ik nodig om een betere gamebeleving te hebben + wat zorgt ervoor dat ik plezierig kan editen zonder dat het traag gaat , laggt, en gaat dit passen?

Een verwijzing naar een site die mij verder helpt is ook prima, ik hou van opties. Budget weet ik nog niet precies, maar hangt er ook vanaf wat er gekocht moet worden en of het past of niet.

De toegevoegde afbeelding komt het meest overeen met de PC kast die ik heb.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Een upgrade schiet niet op. Je kan namelijk alleen je geheugen meenemen en wellicht je kast. Een nieuwe CPU (vooral belangrijk voor het editten) betekent een nieuw moederbord.

Aangezien je ook wil gamen, hoef je niet erg specifiek te kijken, en kun je gewoon voor de snelste kaart gaan die je budget toelaat. Een echte edit-kaart kun je immers niet mee gamen.

Ik weet verder niet op welk niveau je edit? In principe is een snellere CPU altijd het beste. Veel editprogramma's ondersteunen ook hardware matige ondersteuning die door een videokaart gedaan kan worden, maar dit geldt niet voor alles. Bij games is het net andersom. De CPU is minder belangrijk (hoewel je ook cpu-intensieve games hebt), en de videokaart wel. Jij wil beiden, en hebt dus in beide gevallen gewoon een potente optie nodig.

Wat is het budget?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb er best een paar honderd euro voor over. Iemand in de reacties noemde €300 voor het een of ander, en dat heb ik wel - en meer - maar ik wil er natuurlijk graag goed aan doen. Ik heb windows 7 64 bit. Het editen, ja, het niveau, dat wordt zo gaande weg professioneler. Ik moet binnenkort een opleiding kiezen dat bij mijn hobby filmen en editen past, en dan gaat het niveau vanzelf omhoog. Maar dan moet ik wel een PC hebben die het kan bijhouden. Het is moeilijk met betere programma's werken als je bij alles wat je doet moet wachten (vooral bij grote projecten, lange en veel video's dus). Ik ben op zoek naar een verbetering waardoor ik mijn gang kan gaan zonder last te hebben van lagg en lange wachttijden met alles. Uit jouw antwoord maak ik op dat ik dus een CPU + een Videokaart nodig heb. Maar daar komt ook een nieuw moederbord bij kijken? Tja, dan wordt het inderdaad duurder dan allicht verwacht. Maar ik sta nog open voor alles. Vooral omdat ik niet veel van dit alles afweet. Als je nog vragen hebt/ iets toe te voegen hebt, hoor ik het zeeeer graag :) Bedankt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas zul je aanzienlijk meer dan 300 kwijt zijn. Je moet inderdaad een nieuwe CPU (en dus moederbord), Videokaart en ook meer geheugen hebben. Daarbij zou ik eigenlijk 16 GB aanraden, wat betekent dat die 4 GB van jouw die waarschijnlijk uit twee modules bestaat, in de weg zit en je dus aan een hele nieuwe set moet. Je kan er echter voor kiezen om ermee te wachten. Een degelijke set van 16 GB dat een beetje snel is, zit op ongeveer 110 Euro. En aangezien je aanzienlijk zwaardere hardware neemt, zit het er dik in dat je de voeding ook moet aanpassen. Kortom, het wordt een geheel nieuwe computer, afgezien van de kast. En zelfs daar zou je naar moeten kijken, met het oog op geluid en koeling. Het is gewoon een gegeven dat je een zeer oud systeem hebt op het moment. Wanneer je dan zware taken gaat verrichten, is het zinloos om aan upgrades te denken omdat er altijd wel iets is dat in de weg zit. Wat voor computer heb je nu? Was die ook al zelf samengesteld? Of was die van een merk. Indien het van een merk was, is de kans groot dat het niet de kast is die je wil hebben voor een nieuw high end systeem. Kijk hier om wat inspiratie op te doen:
http://nl.hardware.info/pcadvies Jij moet een combinatie hebben tussen het game systeem en het HD Videobewerkings systeem, waarbij je de CPU en geheugen van het HD videobewerkingssysteem neemt, en de videokaart en voeding uit de gamePC. Het moederbord moet je even zelf naar kijken, naar de features die je nodig hebt. Het moederbord dat ze aanraden voor de edit-PC is een mooi ding, maar kost je wel een lieve duit. Als je genoeg hebt aan het gaming-moederbord kwa aansluitingen, moet je gewoon daarvoor gaan. Evt. zou je ook een heel andere weg op kunnen gaan, als je de prijs wat lager wil houden en bereid bent wat prestaties in te leveren. Als je toch wat geld wil besparen, kun je in plaats van de Intel i7 als processor voor de AMD FX-8350 kiezen. Deze is in principe ongeveer net zo snel als een i5 4670 en dus trager dan die i7. Echter is hij wel een stuk goedkoper dan beiden processoren, en heeft deze 8 cores, wat betekent dat hij voor editting-doeleinden een stuk sneller kan werken dan die i5 (in games is hij ongeveer even snel), mits de programma's die je gebruikt, multi threaded zijn (en dat worden foto en videobewerking programma's steeds meer).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie aan de resolutie dat je waarschijnlijk ook een oude monitor hebt. Wanneer je serieus aan de gang gaat, zou je daar ook naar moeten kijken.

Andere antwoorden (3)

Om betere games te spelen heb je inderdaad een nieuwe videokaart nodig. En als mijn vermoeden klopt zijn de meeste moderne, zo niet alle moderne kaarten in je computer te bouwen. Zorg er wel voor dat je voeding ook nog genoeg stroom kan leveren om een nieuwe videokaart aan te drijven, maar ook dat zou wel goed moeten zitten als je nu al een losse grafische kaart hebt.

Om sneller video's te kunnen bewerken heb je echter een betere processor nodig. Bij processors is het echter wel zo dat niet elk moederbord elke processor ondersteunt. Op zich is de processor die je nu hebt wel goed, maar die CPU is gebaseerd op oudere technologie. Om een nieuwe (en betere) processor te kunnen plaatsen heb je ook een nieuw moederbord en een nieuwe set geheugen nodig, en dat kan snel erg prijzig worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om de nieuwste games te kunnen spelen zal je een nieuwe videokaart en ook meer werkgeheugen nodig hebben.

Als videokaart raad ik sterk de GTX 670 aan (rond de 300eu) en dan nog 4GB werkgeheugen. De voeding moet vanwege de videokaart minimaal 650W zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat je zegt over het maximale geheugen, klopt niet. In de Starter editie was het 2 GB, maar die heeft niemand. Dan heb je nog 32-bit Server en Enterprise die 64 GB aan kunnen, maar die hebben ook maar weinig mensen. Maar de standaard versies die de meeste mensen hebben van een 32-bit versie van 7, Vista en 8 en XP, kunnen sowieso 4GB aan. Verder zou ik voor iemand die zich met editten bezighoud, voor minimaal 8 GB gaan, liefst 16.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb Windows 7, 64 bit. Als dat je wat helpt :)
Ook voor videobewerking heb je veel geheugen nogdig, hoe meer hoe beter.
Let er wel op dat je voor meer dan 3 GB geheugen een 64 bits besturingssysteem moet hebben, dus Windows 7 64 bit. Anders kun je er zoveel geheugen instoppen als je wil, maar de 32 bit Windows versies kunnen maar 3 GB addresseren, meer niet, nooit.