heeft een ssd schijf invloed op de werking van photoshop als je foto's op een hdd schijf staan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Het belangrijkste is dat het programma en de Windows-bestanden op de SSD staan. Deze bepalen namelijk hoe snel dingen echt gaan. De foto's worden slechts eenmaal gelezen bij het openen en alleen geschreven als je als gebruiker daarom vraagt. Je zult dus niet echt merken dat het langzamer is als alleen de foto's op de HDD staan.

SSDs zijn heel goed in het lezen (en schrijven) van veel kleine bestanden. HDDs zijn goed in het lezen van weinig, grote, sequentiele bestanden.

Daarnaast is natuurlijk de hoeveelheid werkgeheugen bepalend voor hoe vloeiend je programma (Photoshop in dit geval) loopt. Als windows heel vaak data uit het werkgeheugen tijdelijk op de SSD of op de HDD moet wegschrijven, dan is dit niet bevordelijk voor de responsiviteit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja en nee.
Het ligt er namelijk aan op welke schijf Photoshop staat.
Als die op de SSD staat, heb je zeker snelheidswinst, maar niet zo veel omdat de foto's op de harde schijf staan. Maar als Photoshop op de harde schijf staat, heb je helemaal geen snelheidswinst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil even verduidelijken dat je wel heel veel snelheidswinst hebt. Als je vanuit photoshop een foto inlaadt/opslaat van/naar de harde schijf, zal dit inderdaad met de lees/schrijf snelheid van de harde schijf gebeuren. Het programma photoshop draait wel helemaal op de ssd. Het opstarten en alle processen zullen aan een hoge snelheid gebeuren. Anders heeft het geen zin om Photoshop op een SSD te plaatsen hé. :)