kan ik elk soort werkgeheugen kaart in mijn mac stoppen of moet ik 1 speciaal voor mac kopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Je hoeft niet speciaal bij Apple werkgeheugen te kopen. Het is wel belangrijk dat het precies past. PC-moederborden zijn flexibeler aangaande het werkgeheugen dat ze accepteren dan apple computers.

Met het fameuze programma MacTracker
http://www.mactracker.ca
kan je achterhalen welk type geheugen elke mac precies nodig heeft.
Ook het programma 'systeeminformatie' (Programma's/Hulpprogramma's/Systeeminformatie) geeft je informatie over het geheugen dat je nodig hebt, maar minder. Zie afbeelding voor wat dat bij mij geeft..

PC3-8500 DDR3 SO-DIMM geheugen dus bij mij volgens MacTracker. SO-DIMM is 203 pins, en PC3-8500 geheugen werkt op 1067 MHz. Deze twee dingen zijn belangrijk. SO-DIMM is de vorm van het geheugenreepje, dus dit bepaalt of het überhaupt fysiek in het slot gestopt kan worden.
1067MHz is de snelheid waarop het geheugen werkt. Ook hier moet je exact deze snelheid geheugen kopen. Met deze info kan je op de pricewatch van Tweakers.nl zoeken.

p.s. Zie ook bijvoorbeeld Apple zelf...
http://support.apple.com/kb/HT1270?viewlocale=en_US&locale=en_US

PC-moederborden zijn flexibeler in de geheugen snelheden die ze slikken. Een mac is ontworpen voor één geheugenbussnelheid. Uit eigen ervaring weet ik dat een andere snelheid geheugen niet werkt. Soms is sneller geheugen goedkoper omdat er meer afzetmarkt voor is. Niet doen.... doet het niet.... en ruilen is alleen mogelijk als je een heel goede langdurige band met je leverancier hebt, want die kan het niet weer verkopen als jij het uit de verpakking hebt gehaald.

Vaak zie je bij aangeboden geheugen ook wel staan of het overeen komt met het geheugen dat Apple zelf aan bied... ('kit voor Apple' mededeling in onderstaande link)
http://tweakers.net/pricewatch/302124/kingston-kta-mb1333k2-8g/specificaties/

Dan weer even met de nummertjes googelen
http://store.apple.com/nl/product/MD019G/A/apple-memory-module-8gb-1333mhz-ddr3-(pc3-10600)-2x4gb

ahem.... flink prijsverschil.....

Hopelijk heb ik je hier mee geholpen.

p.s. Dit is dus niet per definitie het geheugen dat JIJ nodig hebt. Het is ook NIET het geheugen dat ik nodig had volgens de info van mijn computer!!!! Slechts een voorbeeld!!!

Toegevoegd na 4 minuten:
p.s. Screenshots werden niet geaccepteerd door goeievraag.nl Waarschijnlijk omdat mac .png tjes maakt met transparency. Nieuwe poging met .jpegs

Toegevoegd na 5 minuten:
p.s. screenshots waren toch toegevoegd....... maar het duurde even. Nu de jpegs weer verwijderd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt dit heeft me heel erg goed geholpen!

Andere antwoorden (1)

Wanneer je een werkgeheugen hebt gevonden.. bijvoorbeeld SSD van Samsung of een HDD van Kingston. Google dan eventjes of deze compatible is met OSX. Want nee, niet alle HDD's kunnen zomaar in een Macbook gestopt worden en worden gebruikt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag gaat over werkgeheugen. SSD en HDD zijn 'massa opslag'.