Kan mijn router van slag raken door de hoeveelheid apparaten die connectie maken?

Ik heb internet via de kabel (Ziggo). Aan het Ziggo modem zit een losse router (TP link) vast. We hebben thuis ca 8 Apple apparaten (Mac's/iPhone/iPad) die (niet gelijktijdig) verbonden zijn via WIFI. Het gebeurd vaak dat ik 's ochtends een prima verbinding heb en dan even later een uur lang niet. Als ik Ziggo bel dan zeggen ze dat het Ziggo signaal goed is. Hieruit maak ik op dat het probleem in de router moet zitten. Omdat de router het grootste deel van de dag echter goed werkt (en voldoende capaciteit heeft) weet ik dit niet zo zeker. Heeft iemand een suggestie wat ik het beste kan doen? Ik dacht dat misschien het Ziggo verkeer in mijn straat op bepaalde tijden te druk was en dat de bandbreedte werd geknepen, maar volgens Ziggo kan dat niet en heeft ieder huisadres 100% zijn eigen bandbreedte (druk internetverkeer in de straat maakt dus niet uit). Moet ik toch een 'zwaardere router' of misschien een Apple router hebben? Of raken routers van slag van veel verschillende apparaten die om beurten connecten, dan weer uitgezet worden en even later weer contact maken...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
9.7K

Antwoorden (4)

Als er iemand aan het downloaden is, dan merk je dit in de snelheid. Dit zou volgens een plausibel antwoord zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel dan een dvd of iets dergelijks. Een groter bestand wat enige tijd in beslag neemt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even allereerst een reactie op jouw antwoord. Als je download gebruikt dit inderdaad snelheid. Niet ieder bestand wordt echter op volledige snelheid gedownload. Dit kan liggen aan de snelheid waarmee de aanbieder dit toelaat of hoeveel verbindingen die website of uploader heeft. Ook een groter bestand zoals een dvd of blu-ray hoeft bij je eigen verbinding dan maar weinig snelheid in beslag te nemen (het downloaden kan dan overigens wel heel erg lang gaan duren). Je kunt bij je provider bijvoorbeeld 20MBps downloadsnelheid hebben, terwijl het bestand maar met 14Kbps (is vrijwel niets) wordt binnengehaald.
Downloaden is overigens ook niet alleen losse bestanden die je zelf op je computer (of smartphone) zet. Bij alles waarmee je verbinding maakt met internet download je eigenlijk al gegevens: bekijken van een filmpje op youtube, of het spelen van een online spel, het bekijken van websites, achtergrondprogramma's die verbinding hebben met internet; deze downloaden allemaal kleine pakketjes (tijdelijk) naar je computer om de dingen te kunnen doen die je graag wilt doen. Echter hoeven ook die 'verborgen downloads' niet perse veel in beslag te nemen, maar soms kan het zijn van wel. Conclusie is dus dat downloads veel snelheid in beslag kunnen nemen maar niet perse hoeft. Gewoonlijk staat er een hulpprogramma op de computer waarmee je het netwerkgebruik gebruikte download/upload kunt checken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het hangt er van af waar je download. Is dit in de nieuwsgroepen dan gaat op volledige snelheid en blijft er weinig snelheid over voor ander data verkeer
Ik heb zelf ook een MacBook en een iPhone en daarnaast nog een PC en playstation 3 aangesloten op het draadloze netwerk. Ik heb ook wel eens problemen met de verbinding en heb ook geen router van Apple (heb een sitecom). Het gaat hierbij dan met name om mijn Macbook die plots geen verbinding meer heeft en een uur of paar uur later wel weer doet. Verklaring heb ik zo niet, maar ik overweeg zelf ook eens een andere router te proberen.

Ik heb zojuist nog wel even op internet gekeken en kwam vond het volgende, wat mogelijk een oplossing zou kunnen zijn:
http://osxdaily.com/2011/08/08/mac-wi-fi-dropping-use-a-simple-keepalive-bash-script-to-maintain-wireless-connection/

Als dit niet de oorzaak is, staan er onderin eventueel nog enkele relevante problemen met een link. Mogelijk dat er iets bijstaat. Ik ga het de volgende keer ook even proberen ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mogelijkheid bestaat dat men op een bepaald moment teveel data opvraagt, eigenlijk teveel download. Timesharing wordt dit genoemd, nu is het met veel Apple apparatuur dat wanneer ze niet ononderbroken signaal binnen krijgen, dus niet constant kunnen inladen, ze gaan staan te bufferen. En wachten dan tot het volledige pakket binnen is. Voordeel daarvan is dat ze geen verminkte data gaan laten zien. Dus het eigenlijke antwoordt op je vraag is: nee het ligt niet aan je router. Goede tip voor een ieder die meerdere apparaten thuis heeft, zet automatische update uit. Ook van de randapparatuur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ziggo beweert klopt niet. Op de kabel geldt wel degelijk dat het verkeer in je straat invloed heeft op je eigen snelheid.

Nu heb ik ook een kabelabonnement, wel bij een andere provider en heb meer dan 30 apparaten in m'n netwerk zonder problemen.

Het probleem in jou netwerk, met slechts 8 apparaten, ligt dus niet aan het aantal apparaten. Maar eerder aan het feit dat ze allemaal draadloos zijn aangesloten en de draadloze bandbreedte moeten delen. Probeer eens zoveel mogelijk apparaten via utp met de router te verbinden. Het zal dan wel vlotter gaan.

Als je dan nog steeds een probleem hebt met de apparaten die wel draadloos verbonden zijn is het waarschijnlijk een beetje druk op het draadloze kanaal van je router. Dit kan je echter eenvoudig op een ander kanaal zetten.