Kan ik mijn DDR3-1333 geheugen instellen op 1600Mhz?

Ik heb een Asus-moederbord waarmee ik in de BIOS de frequentie van mijn RAM kan instellen. Het staat momenteel op Auto, maar ik kan dit ook handmatig instellen op 1600, 1866, 2133 en 2400Mhz. Is het veilig om mijn DDR3-1333 in te stellen op 1600 (of hoger)? Wordt het dan hetzelfde als DDR3-1600 geheugen en zal ik enige prestatieverbetering merken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1K

Antwoorden (1)

Allereerst om de kern van het verhaal te bereiken: nee, het resultaat is niet noemenswaardig merkbaar bij normale bezigheden zoals spelletjes e.d..

Veilig is het niet perse. Daarvoor moet je het merk bekijken, evenals of je goede koeling hebt. Zijn het bijv. 'value series' (budget-geheugens) of 'performance' geheugens?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi vmsw, Het is Value Select-geheugen van het merk Corsair.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overclocken lijkt me dan niet verstandig. Sowieso is overclocken meer 'bedoeld' voor mensen die een risico willen nemen met hun hardware, evenals de stabiliteit niet zo belangrijk vinden. Het is een 'sport' die bestaat uit uitproberen & risico nemen. Resultaten met budgetspullen (zoals de value select-serie) zijn zeer beperkt. Overigens vermoed ik dat je in de BIOS nu in het menu zit om te detecteren wat voor een geheugen erin zit. Je hebt nog een aparte overclockmogelijkheid waar je voltages e.d. kan aanpassen, en je dus iets meer kunt vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik heb het uit nieuwsgierigheid toch maar op 1600 Mhz gezet. In de Windows prestatie index is het cijfer omhoog gegaan van 7,4 naar 7,6. M'n computer functioneert gewoon zoals altijd, ik zal wel of niet merken of hij nu ook sneller werkt..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan het testen met bijv. http://www.passmark.com/products/pt.htm Ik kan me echter niet voorstellen dat je in de praktijk een verschil merkt, wanneer dit een werkelijke overclock is, dus ik vermoed dat het alleen 'tegen je' zal werken. Ter info: zelfs bij het samenstellen van grote game-systemen besparen fabrikanten/adviseurs zoals ik nog weleens een tientje of twee door een lagere memory clock te nemen. En die systemen zijn niet budget ;).