Welke voltages zou mijn computer moeten hebben?

Het programmaatje SpeedFan geeft de volgende voltages aan bij mijn computer (een desktop):

3Vsb:             3.46 V
Vbat:             0.00 V
Vcore:           0.82 V
+12V:           12.25 V
AVcc:             3.41 V
3Vcc:             3.41 V
VIN1:             1.16 V
VIN2:             1.74 V
VIN3:             0.58 V
GPU Vddc:   1.05 V

Het enige dat ik ervan kan zeggen is dat me opvalt dat het geen mooie ronde getallen zijn. Verder zegt het me niets.

Ik heb er nooit iets aan veranderd, maar mijn BIOS staat 'tunen' wel toe.

Zijn dit plausibele waarden? Indien dit niet zomaar kan worden gezegd, hoe kom ik er dan achter wat de juiste waarden zijn?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Hardware
2K

Antwoorden (1)

De meeste waarden kun je opzoeken zoals: Vcore (cpu voltage) deze waarden fluctueren constant.

Dermate je je pc meer belast worden deze waarden hoger aka ze verbruiken meer stroom, Nu is het zo dat de meeste computer onderdelen van nu zich kunnen inhouden naarmate het gebruik.

Doe je dus op dit moment niks dan is je vCore laag, ga je een stresstest/benchmark inladen dan zal de computer meer moeite moeten doen wat hogere waarden geeft.

Zoals de VIN1/2/3 zijn waarschijnlijk de ventilators, deze draaien dus alle 3 op verschillende snelheden wat dus verschillende voltages doorgeeft.

De meeste voltages kun je vinden op internet m.b.t de handleiding van je moederbord, elk computer onderdeel is anders en het merk en type spelen ook een grote rol.

Het ene onderdeel van het andere merk kan andere waarden doorgeven.

Ik kan je wel meededelen dat de vBat de batterij is op je moederbord, deze zorgt ervoor dat alle instellingen en tijd en datum behouden blijven wanneer je je computer van het netstroom afhaalt. Hier staat dus dat ie 0,0 is wat betekent hij is leeg.

Tijd om hem te vervangen, hoe je dit moet doen afhankelijk van je moederbord kan je het zelf doen of je moet het laten doen door een specialist. Maar bespaar je de werk kosten van een specialist voor een batterij van €2 en doe zelf wat research.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Zou die Vbat niet de accuspanning zijn? Dan zou die nul zijn omdat ik geen laptop heb, en dus geen accu. De computer is namelijk van eind 2012, en zo'n moederbordbatterij gaat jaren mee (vaak zijn ze zelfs oplaadbaar en worden ze telkens opgeladen wanneer de computer aanstaat). Daarnaast heb ik nooit problemen dat mijn BIOS-instellingen of de tijd verloren gaan, ook niet als ik eens drie weken op vakantie ben.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat spanningen zullen fluctueren omdat de spanning van het lichtnet fluctueert, kan ik begrijpen - hoewel een goede voeding daarvoor zou moeten corrigeren. Dat de spanning constant blijft als de stroomvraag toeneemt, geldt alleen voor een ideale spanningsbron. Een echte voeding zal weliswaar proberen het voltage constant te houden als het amperage varieert, maar dat zal nooit 100% lukken. Netto resultaat is dat de voedingsspanning licht kan (en zal) variëren. Maar los daarvan - laten we eens het bovenste voltage uit mijn lijst nemen: 3Vsb, die bij mij 3.46 V is. Stel dat die door bovenstaande oorzaken kan variëren tussen 3.3 V en 3.6 V. Prima. Maar: is de hoogte van de spanning normaal? Het feit dat deze spanning 3Vsb wordt genoemd geeft aan dat hij 3 V zou moeten zijn. Dat is dus waar ik naar op zoek ben in deze vraag: wat zijn de verwachte waarden (inclusief variatiemarges) van de voltages?