Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moederbord met USB 3.0 waarom zit of moet dan ook nog 2.0 op zitten?

Ik wil een nieuwe pc samen stellen, aangezien USB 3.0 de nieuwe standaard wordt ( althans op dit moment) denk ik dat ik zonder USB 2.0 kan. Maar waarom zit er op de meeste moederborden dan nog 2.0. Ik heb begrepen dat alle USB produkten werken op USB 3.0. Het lijkt mij ook handig om dan alleen maar USB 3 poorten te hebben al is het maar voor het gemak van niet hoeven nadenken, elke (USB) poort is altijd goed.
Ik ben bekend met dat de oudere usb apparaten niet sneller zullen werken en dat er voor 3.0 ook nieuwe kabels nodig zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kan inderdaad zonder USB 2.0 poorten omdat het backwards compatible is (USB 2.0 producten werken op 3.0). Er zijn echter nog geen moederborden die alleen maar USB 3.0 poorten hebben, simpelweg omdat nog lang niet alle producten zoals USB-sticks of externe harde schijven gebruik maken van USB 3, het zal nog even duren voordat ook printers e.d. gebruik zullen gaan maken van USB 3. Je hebt nieuwe kabels en poorten nodig die veelal blauw zijn i.p.v. zwart. Bijvoorbeeld een externe harde schijf die op USB 3.0 werkt heeft uiteraard ook een USB 3.0 kabel nodig om de snelheid volledig te kunnen benutten. Let dus ook op als je een behuizing kiest dat deze aan de voorkant USB 3 poorten heeft in plaats van USB 2.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan degene die een duim omlaag heeft gegeven ook vertellen waarom?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding