Is er een AMD-processor die kan tippen aan de kwaliteit van een Intel Core i5?

Ik heb op dit moment een laptop met een AMD-processor (AMD Athlon II M320). Ik zou graag een Intel Core i5 processor hebben maar die past niet in het ''vakje'' van een AMD. Nu is mijn vraag, is er een AMD-processor die dezelfde performance heeft als een Intel Core i5? En zoja, is het de moeite waard om die te kopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wil je nu zeggen dat je de CPU van je laptop wilt vervangen?

Het beste antwoord

Een i5 kan van alles zijn. Je hebt trage zuinige i5's je hebt oude i5's, i5's voor laptops en desktops, etc. Je kan het dus niet zomaar zeggen. De populairste i5 is de i5 3570 op het moment. Het AMD equivalent hiervan is de FX-8350. Ze hebben verschillende kwaliteiten, maar ontlopen elkaar niet veel. De AMD heeft wel 8 cores, dus in programma's die multithreading ondersteunen, zal deze in de toekomst wellicht beter presteren.

Maar wat is je doel precies? Je zegt dat je een laptop hebt. Maar daarvan kun je niet zomaar de processor vervangen.

Als het gaat om laptopprocessors heeft AMD op het moment niets dat met een i5 kan of moet concurreren. Dat doel hebben ze ook niet. AMD richt zich op de APU's voor laptops waar de processorkracht minder is, maar de grafische kracht veel beter. Die kun je echter niet voor je huidige laptop kopen. Sowieso vervangen zowel AMD als Intel de gebruikte socket om de zoveel tijd.

Als je laptop te traag is, moet je gewoon een nieuwe laptop kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op zich heb ik best een goede laptop, ondanks dat zou ik wel graag een nieuwe willen (of een pc) maar daar heb ik het geld niet voor. Dus dacht ik, AMD staat over het algemeen niet zo goed bekend, kan ik die processor niet gewoon vervangen? Maar ik moet dan wel weten welke goed is en welke niet...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AMD is prima, gewoon gelijk aan Intel. Alleen hebben ze de laatste jaren in het high-end geen concurrerende processoren meer. Maar daaronder kunnen ze die concurrentie best aan. Laptops zijn niet een belangrijke markt voor hun. Je kan de processor in een laptop in principe niet vervangen. In desktops kan dat wel, maar dan wel binnen hetzelfde socket. Dat vakje waar de processor in gaat (heet dus 'socket') wordt om de zoveel tijd vervangen. Maar wat is je klacht over je huidige laptop? In welk opzicht moet deze sneller zijn?

Andere antwoorden (2)

AMD FX-8150 ~ Intel Core i7 2600 AMD Phenom II X6 1100T (or AMD FX-8120) ~ Intel Core i5 2500 AMD Phenom II X6 1090T ~ Intel Core i5 2400 AMD Phenom II X6 1055T (or FX-6100) ~ Intel Core i5 2300
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk in de CPU charts daar worden de processoren getest en kun je zien welke sneller is.

Toegevoegd na 51 seconden:
Is trouwens ook afhankelijk wat je er mee doet of het zin heeft natuurlijk