Is het mogenlijk om een sata 600 poort te splitsen? Zie extra uitleg

Ik heb 1 sata 600 poort op mijn moederbord en 2x sata 300. Ik heb momenteel een HDD aangesloten op deze sata 600. Nu ben ik misschien van plan om een SSD te kopen. Nu wil ik deze op een sata 600 poort zetten zodat ik de volledige snelheid eruit wil halen. Maar de gewone HDD wil ik ook op de sata 600 houden.
Is er een mogenlijkheid dat ik die sata 600 opsplits in 2 sata 600 poorten? Of moet ik een geheel nieuw moederbord kopen?
Bij voorbaat dank.

Toegevoegd na 4 minuten:
2x sata 300 moet 5 keer zijn. Maar dit is denk ik niet veel uit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is complete maar dan ook complete onzin om een HDD op SATA 600 te willen houden, er is geen HDD die boven de 250MB/s komt. Een SATA600 poort opslitsen (als het al zou kunnen) zou resulteren in 2x SATA300.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus een HDD presteert evengoed op een sata 300 dan een sata 600?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, die 300 staat voor +/- 300MB/s er is nog geen HDD die dat haalt, SSD's halen wel 300+ MB/s (halen al bijna 600MB/s).

Antwoorden (3)

Waarom sluit je je HDD dan niet gewoon aan op 300?
Je kunt sata niet splitsen, aangezien het serieel werkt.
Anders kun je een sata pci kaart kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk is de snelheid van de 300 sata poort al snel genoeg voor je hardeschijf.
3 Gb/s is zeer snel.
Een SSD is factor 10 sneller dan een HDD, dus 600 poort zou wel aan te bevelen zijn.

Als je toch wil splitsen dan zou ik een SATA hub aanschaffen. Persoonlijk vind ik een extra SATA controller goedkoper.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe beschikt de sata-standaard over de mogelijkheid om poorten te multipliën, maar je hoort regelmatig over compatibiliteitsissues. Een veiliger oplossing is daarom om gewoon een extra losse sata-insteekkaart te plaatsen, dat zal je qua kosten ook de kop niet kosten en dat werkt gegarandeerd.

Redactie Kieskeurig.nl