Moet ik mijn laptop aan netstroom aangesloten laten?

Is het beter voor de accu van mijn laptop om het van netstroom af te halen als de accu volledig is opgeladen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
9.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt de accu er ook uit klikken als je hem alleen gebruikt aan de oplader.

Antwoorden (6)

maakt niet uit, is alleen wel handig om hem aan de lader te houden als de batterij leeg is :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het beste is de accu, bijna, volledig leeg te laten lopen dan continu de netstroom er op houden. Continu netstroom maakt de accu 'lui'. Heb dit ook gemerkt met mijn vorige laptop die kon op t laatst nog hoogstens 1 uur op de accu.
Zeker bij een nieuwe accu wordt aangeraden de accu de eerste aantal keren goed leeg te maken alvorens opnieuw op te laden
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het "lui" worden van accu's is een nauwelijks aan te tonen verschijnsel. Wel is het zo dat elke accu (NiCd, NiMH, Li-ion) op den duur capaciteit verliest. Voor een Li-ion accu is het zelfs funest om hem helemaal te ontladen, maar een moderne laptop schakelt vanzelf uit voordat de spanning te laag wordt, de accu is dan nog niet helemaal ontladen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Steeds een cyclus ontladen is erg slecht, zo gaan ze snel kapot.
Ja, en de accu pas terug opladen als hij bijna plat is, zo leeft die het langst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo'n laptop accu gaat het langst mee als je 'm constant rond half vol zou houden (je moet 'm dan ook met halve lading koel opbergen als je 'm lange tijd niet gebruikt). Ofwel de slijtage is het geringst bij spanningsstromen op halve capaciteit. Maar dat is natuurlijk niet te doen als gebruiker (moet je je daar überhaupt druk om maken?).

Aan de ene kant kan het beter zijn 'm op te laden en dan va de accu weer verder te gaan totdat die leeg is. Maar als je dat constant doet kan het weer zo zijn dat die juist harder slijt van vol maken en weer leeg treken ipv dat die tot op zekere hoogte kan rusten wanneer je aan de netspanning zit.

Te vol is dus niet goed maar te leeg net zo min. In de praktijk lijkt het me het meest doenbare gewoon de accu te laden wanneer mogelijk en proberen de zaak niet te vaak helemaal leeg te laten lopen. Dan beperkt je iig de slijtage aan de "onderkant vh vat".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat maakt niet uit als je een Li-ion batterij hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is het beste om je accu steeds tot 80% te gebruiken, dan weer opladen. En dat steeds opnieuw. Dan kan je ongeveer 2x langer met je accu doen. Dat is gewoon extreem goed! Maar veel mensen weten dat niet... en daardoor gaan bij veel mensen accu's ook sneller kapot.
Kortom, je moet ze gewoon goed verzorgen.

Toegevoegd na 3 minuten:
En eens in de twee maanden is het goed als je hem helemaal leeg laat lopen totdat die uitvalt. Daarna moet je hem weer op stroom aansluiten en gelijk aanzetten.
En als je hem langer dan een maand niet gebruikt, moet je hem tot 35% ontladen. Dan loopt hij bijna niet leeg.