hoe krijg ik deze harde schijf werkend?

Ik ben bezig een andere computer te installeren. In deze computer zit een harddisc met een sata aansluiting en 2 dvd-spelers met een ide aansluiting. Omdat de oude computer de geest heeft gegeven wil ik de harde schijf met een ide aansluiting er uithalen en op een van de tijdelijk losgekoppelde connectors van een van de dvd-spelers koppelen.
Wanneer ik dit doe, start de computer niet mee op en blijft in het scherm hangen waar je via F1 naar de setup kan gaan. Maar omdat dan ook het toetsenbord nog niet werkt, kan er dus helemaal niks meer.
Heb ik een werkwijze gekozen die technisch niet kan, of doe ik iets verkeerd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Kennelijk is de IDE HD die je wil overzetten dan defect of niet goed aangesloten.

Voordat de computer zelf opstart doet het BIOS eerst een zelftest waarbij alle aan het moederbord aangesloten apparaten kort getest worden. Komt het BIOS een defect of ongeldig apparaat tegen dan stopt de zelftest maar ook de verdere opstartprocedure.

Het toetsenbord wordt pas actief als het stuurprogramma daarvoor ingeladen is. En dat kan niet want het BIOS heeft de boel stopgezet.

Het kan zijn dat je de IDE kabel (de flatkabel) er verkeerd om in de HD hebt gestoken.
De rode marker (de rood gemerkte draad) moet aan de kant van pin 1 zitten. en die zit links bovenin.

Dan is het ook van belang dat, als er meerdere apparaten op de flatkabel zitten, dat de IDE- HD als eerste op die kabel zit. (het dichtst op het moederbord.) Dit omdat DVD/CD drives altijd de slaves zijn voor het BIOS en er anders een prioriteitconflict ontstaat.

Als de boel correct aangesloten is dan zou het moeten werken tenzij de HD zelf defect is geraakt.

Als het dan werkt moet je meestal nog even het BIOS op de hoogte stellen door in het BIOS het type HD, grootte enz. aan te geven of door het BIOS zelf laten detecteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sow hee, wat een felle reactie.... maar lees nou 'ns goed wat ik schrijf! De boel stopt omdat de zelftest (Power ON Self Test) een probleem detecteert. De oorzaak kan van alles zijn maar omdat de vraagsteller met een HD experimenteert ligt voor de hand dat dat de boosdoener is.
De zelftest is een functie die vóór alle andere taken van het BIOS wordt uitgevoerd.
Op het moment dat de zelftest afgebroken wordt, wordt er niets meer uitgevoerd door het BIOS, ook niet de basis instructieset voor het toetsenbord. Dan je stelling over die flatkabel: er zit niet voor niets een rode markerdraad op die kabel. Als jouw stelling zou kloppen dan zou die marker overbodig zijn want dan kun je de kabel altijd maar op een manier insteken... helaas voor jou.
Er zijn fabrikaten HD's die gewoon een open IDE array female plug hebben zonder inkeping/schuine hoek of wat voor blokkering dan ook om verkeerd inpluggen te voorkomen. Over je laatste stelling kan ik dat tot op zekere hoogte wel volgen maar dat geldt dan bij jongere BIOSsen.
Die kunnen sATA en IDE controllers gelijktijdig en door elkaar handelen.

Als het 'n ouder BIOS systeem betreft dan geldt wel degelijk de HD eerst, dan de floppydrive op de IDE1 kabel daarna de optical devices, waarbij de optical devices (CD/DVDROM) het liefst met een aparte IDE flatkabel worden aangesloten op IDE2 op het moederboard.
Doe je het anders dan gaat het niet goed werken.

Andere antwoorden (2)

Jawel, je kan een IDE harde schijf wel aansluiten op een IDE poort waar eerder een dvd-speler heeft gehangen. Let wel op, dat het IDE-apparaat, je harde schijf dus, geconfigureerd moet worden op volgorde. Zo heb je Master, Slave of Cable Select. Achter op je harde schijf bij de aansluitingen, zit een jumper en 8 of 10 pinnetjes. Deze jumper moet goed staan, anders accepteert je BIOS deze instelling niet. Het beste en misschien ook makkelijkste is om alleen de harde schijf aan te sluiten en deze op master te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je F1 moet indrukken in de bios is dit meestal omdat je een hardware verandering in de computer moet bevestigen of bijvoorbeeld als je biosbatterij op is en de klok van slag is.

Dat het toetsenbord nog niet werkt in de bios is natuurlijk niet goed. Het kan zijn dat het een erg oude computer is, die hadden moederborden die in de bios nog niet de usb aansluitingen herkenden. Als je een usb toetsenbord hebt is dit dus de oorzaak. Je zult dan voor je toetsenbord een verloopje moeten hebben van usb naar ps2. Nog makkelijker is het een toetsenbord met ps2 aansluiting erop aan te sluiten, als je een kringloopwinkel in de buurt hebt kun je die daar vaak kopen voor 1 of 2 euro, en dat is misschien nog minder dan een verloopje kost.

Als je dan nog niet in de bios kunt komen is er wat anders loos waar ik ook niet 1,2,3 een oplossing voor heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en als je meteen na het aanzetten van de pc achter elkaar op F10 tikt, kom je dan in de bios, of vertikt hij dat ook? Gezien de leeftijd van de pc kun je ook proberen een usb toetsenbord aan te sluiten, mogelijk dat de ps/2 aansturing niet helemaal lekker is. Als je dan nog niet in de bios kunt komen houdt het voor mij op.