Waarom is voor sommigen het lezen van witte letters op zwarte ondergrond "zwaarder" ipv andersom (ook zo bij lezen van sites)?

Iets dat ik me al erg lang afvraag maar wel hoor van paar die dit herkennen, maar ook geen antwoord zo weten ;)

Apple is bekend met zwart OP wit bv, maar grotendeel zijn onze keyboards al jaren niet meer beige-lichtgrijs, maar zwart als ondergrond.
Idem met onze soorten telefoons.
Webdesigners kiezen ook soms voor een donkere achtergrond.

Voor mij en aantal mensen een "ramp" (site kan nog via 'alles selecteren' even helpen) en zeer vermoeiend, waarom en waardoor kan dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

ja ik herken dit ook, maar als ik van andere site's terug kom op Goeie Vraag, heb ik dat hier ook even, maar dat gaat over. Ik denk dat het heeft te maken met het automatisch instellen van onze ogen. Bij een zwarte ondergrond, gaan onze ogen hun best doen, er iets op te ontdekken. Ze zijn dus ingesteld op zwart. Van zwart naar wit, is de andere uiterste, dus moeten onze ogen zich instellen van het ene uiterste naar het andere uiterste. Dat kost tijd en veel concentratie. Dus wordt dit ervaren als 'vermoeiend'. Op mijn eigen site is ook alles zwart, maar de letters zijn niet wit, maar goudkleurig. De kleur ' afstand' tussen zwart en goudkleurig is minder groot dan die van zwart naar wit, dus hoeven onze ogen wat minder hun best te doen. Zouden de letters donker blauw zijn, dan is dat een ramp, dat is vrijwel niet te lezen met een zwarte achtergrond. Het is dus ook de letterkleur, die goed of minder goed door onze ogen gelezen wordt. Bij een witte ondergrond, zien onze ogen niets, wit is leeg. het enigste wat dan zichtbaar wordt zijn de zwarte letters. Onze ogen moeten er relatief weinig hun best voor doen. Het is dus weinig vermoeiend. Op deze site is is de ondergrond bijna wit ( iets blauw) Dat past dan weer beter bij de blauwe tekst, dus minder grote afstand. Even weer terug naar mijn eigen site. De goudkleurige letters zijn makkelijker/ beter te lezen op de zwarte achtergrond, dan de zwarte letters op deze site op een licht blauwe achtergrond. Zo zie je dat niet alleen de achtergrond van belang is, maar ook de kleur van de letters.

Dit is typisch een vraag die aan de hand van fotografie te beantwoorden is. Het heeft te maken dat een witte achtergrond, veel licht reflecteerd en je ogen (pupillen) dus kleiner moeten worden. Met dit vele licht van de achtergrond, zit ook de informatie van de zwarte letters. In het vele licht, zitten dus de teksten verborgen, maar relatief eenvoudig op te pikken omdat er zo veel licht is. Is de achtergrond zwart, dan reflecteert er heel weinig licht naar het oog toe. Binnen deze beperkte hoeveelheid licht, zit dan de tekst informatie opgeslagen, maar doordat het licht zo weinig is, moeten we moeite doen om die nog mindere hoeveelheid licht van de tekst eruit te halen. --- Er is ook nog een ander fotografisch verschijnsel. Dat is namelijk als er veel licht ons oog bereikt, dan zal het pupil klein worden. Komt er weinig licht (door de zwarte achtergrond), dan moet het pupil heel groot worden. Het pupil is net zoals de diafragma van een camera lens. Of te wel de lensopening. Bij een hele grote lensopening, is er heel weinig scherptediepte. Het scherpte vlak is heel klein, dus moet er meer moeite gedaan worden om de focus goed te leggen. Het kost ons meer moeite om scherp te stellen en we moeten ons daarvoor meer concentreren. Is er veel licht, dus met een wit achtergrond, dan worden onze pupillen kleiner. Waardoor de scherptediepte heel groot wordt. Het daadwerkelijk scherpstellen hoeft niet zo nauwkeurig te gebeuren, en het kost ons minder moeite. Hetzelfde geldt voor een boek lezen bij weinig licht. Heb even snel 2 foto's gemaakt. 1 met een hele grote diafragma, dus een heel open pupil. En de 2e met een heel klein diafragma, dus een klein pupil.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100