Nieuwe externe harde schijf. Beschrijven in pc én mac. Hoe instellen voor dubbel gebruik?

Hallo iedereen! Ik heb een externe harde schijf gekocht voor mijn vriendin, maar hoe kan ik die instellen zodat ik zowel in windows als in mac de schijf kan gebruiken (lezen en beschrijven)?

Ik heb al op verschillende plaatsen gelezen dat je op de ene goed kan gebruiken, maar opt andere besturingssysteem dan enkel kan lezen? :(

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Om een HD met beide systemen te kunnen gebruiken moet je de HD eerst opdelen in 2 partities die allebei in het FAT32 bestandssysteem moeten worden aangemaakt. De HD wordt dan als het ware 2 Disks met ieder 'n eigen driveletter.
Windows 7 heeft liever het NTFS bestandssysteem maar dat is niet compatibel met MAC.

Windows 7 (en oudere versies) kunnen wel met FAT32 werken.

Daarna formatteer je de partities afzonderlijk met respectievelijk 'n Windows computer en daarna de Apple computer. (of andersom).

Als je de Windows partitie formatteert vanuit Windows 7 dan zal die waarschijnlijk maximaal 32 GB als limiet stellen.
Je kunt deze limiet omzeilen door de format opdracht vanuit de DOS opdrachtbox (CLI) te geven. (type CMD in het vakje onderin bij Start)
Je kunt dan Windows partities tot 1 TB formatteren met de opdracht format.

De Mac computer heeft deze beperking niet en formatteert elke aangeboden partitie grootte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

NTFS is tegenwoordig ook ondersteunt in OSX. Soms is er een tweak nodig (ligt aan de versie van OSX die je draait). Lees deze uitleg.

http://macinformers.com/how-to-NTFS-3G-support-for-macosx-lion/

Toegevoegd na 3 minuten:
FAT32 gebruiken kan altijd en werkt zonder problemen op oudere versies van OSX, je zit dan wel met de 4GB-file limitatie. Blu-ray rips of DVD ISO's worden dan vaak een probleem.