Waarvan is de downloadsnelheid van een computer afhankelijk en hoe kan je de downloadsnelheid berekenen?

Ik zal binnenkort deze computer kopen en wil graag weten hoelang het duurt om een bestand van 334 MB te downloaden. Hier de specificaties: http://to.ly/f1u1

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
4.1K

Antwoorden (5)

Die downloadsnelheid is in het geheel niet afhankelijk van je computer. Wel van je internetverbinding en de server waar het bestand opstaat.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Theoretisch heeft de snelheid van de computer wel invloed, maar de tijd dat je dat kon merken is al heel ver achter ons.
Hoewel... Als je in een snel(!) bedrijfsnetwerk met gigabit verbindingen ziet zal de pc wel invloed kunnen hebben.
Gebruik je kabel internet, adsl, of een 100Mb bedrijfsnetwerk zul je geen verschil merken tussen een PC van een jaar of vijf oud en eentje van volgende maand.
Je downloadsnelheid is niet afhankelijk van je computer maar van je Internetaansluiting. Dus als je bijv 25 Mbps aansluiting hebt, zou je in theorie dat bestand in 13 seconden kunnen downloaden, maar dat lukt nooit aangezien de opgegeven snelheid nooit de reëele is. Dus investeren in de aansluiting, niet in de computer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je maakt een fout; 25MB is sneller dan 25 Mb per seconde
De download snelheid is niet afhankelijk van je computer maar van je internetverbinding. Dan is internet met een kabeltje het snelst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet onderscheid maken tussen megabits per seconde (waarin de snelheid van je verbinding wordt aangegeven) en megabytes per seconde (waarin je downloadsnelheid wordt gemeten.)
Ruwweg is het aantal megbytes per seconde een tiende van het aantal megabits per seconde.

Met een 20 megabit ADSL lijn zul je ongeveer 2 Megabyte per seconde halen, dan is het bestand in 334/2=165s binnen, Bij een 8Mb verbinding duurt het zo'n 400 seconden, met een 100Mb verbinding iets meer dan 30 seconden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eindelijk iemand die het snapt!
rose
11 jaar geleden
Alleen is de factor niet 10 maar (vanwege de overhead iets minder dan) 8
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@rose
precies andersom
20/8=2,5 door overhead wordt het bijv. maar 2 dat betekent dat de factor juist is gestegen. (20/10=2)
rose
11 jaar geleden
In wezen heb je gelijk, ik reageerde op verschillende dingen tegelijk (het was nog vroeg) Awel, eerst staat er "Ruwweg is het aantal megbytes per seconde een tiende van het aantal megabits per seconde.". Dat moet uiteraard zijn " Het aantal megabytes per seconde is een achtste van het aantal megabits per seconde.", een byte is immers 8 bits. Dat de downloadsnelheid in bytes dan ongeveer een tiende wordt (en dat dan de factor idd iets hoger wordt, vanwege de overhead) van de snelheid van je internetverbinding in bits klopt wel weer.
Wel dat hangt dan af van alle 'tussenstops' dat dat bestand moet maken.

Te beginnen bij de server waar dat bestand op vertrekt. Het hangt er dus vanaf waar je dat bestand download.
Vervolgens de weg van de server naar jou thuis (er vanuitgaande dat je het bestand 'buitenshuis' download):
Het hangt dus ook af van het netwerkverkeer op dat moment, hoe minder netwerkverkeer hoe meer bandbreedte er overblijft voor jou met andere woorden: wil je snel downloaden probeer dan best 's nachts.
Natuurlijk zal het bestand bij je thuis ook met de gewenste snelheid moeten: met andere woorden: neem een internetabonnement dat de gewenste snelheid ondersteund.
Vervolgens passeert het bestand je router: neem dus een router met een WAN-poort die snel genoeg is en een ingebouwde gigabit-switch (dit dan vooral voor downloads binnenshuis, maar evengoed om meer bandbreedte te hebben binnenshuis om zo genoeg over te hebben voor het bestand dat van buitenshuis wordt gedownload)
Na de router moet het bestand door de LAN-kabel naar je pc. Hierbij passeert het nog eventuele switches en die moeten natuurlijk ook allemaal van gigabit-poorten voorzien zijn. Tevens moeten de kabels deze gigabit-snelheid ondersteunen (de meeste moderne kabels doen dat gelukkig allemaal).
Bij je computer aangekomen moet de netwerkkaart van je computer natuurlijk ook gigabit ondersteunen.
Intern in je pc zal het bestand dan opgeslagen worden op je harde schijf. Ook die moet met voldoende snelheid het bestand kunnen wegschrijven wil je kunnen downloaden tegen de gewenste snelheid.