Waarom valt mijn computer steeds onverwachts uit met een kleurenpatroon op het beeldscherm?

Hallo allemaal,

Ik heb de laatste tijd heel vaak een vaag probleem met m'n computer.
Dit probleem heb ik al best lang, maar het is de laatste tijd alleen maar erger geworden.

Wanneer ik gewoon normaal bezig met de computer ben, krijg ik af en toe een wit, zwart, grijs scherm of een scherm met wit-grijze streepjes.
Ik weet niet precies wat dit inhoud, maar ik weet wel dat het niet veel goeds betekend.
Nadat dit kleurige scherm tevoorschijn is gekomen, duurt het nog zo'n 3 seconden en dan hoor je dat het geluid is vastgelopen.
Vervolgens gaat mijn computer ook meer geluid maken (en dat doet ie altijd al teveel).

Wat kan dit zijn?

Hier mijn computer specificaties:

(Operating System)
MS Windows Vista Ultimate 32-bit SP2
(CPU)
AMD Athlon 64 X2 6000+ 45 °C
Windsor 90nm Technology
(RAM)
3,00 GB Dual-Channel DDR2 @ 332MHz (5-5-5-15)
(Motherboard)
Acer F690GVM (Socket AM2 ) 48 °C
(Graphics)
HW191D (1440x900@60Hz)
ATI Radeon HD 5670 (Sapphire/PCPartner) 57 °C
(Hard Drives)
733GB Seagate ST3750840AS ATA Device (SATA) 41 °C
(Optical Drives)
ATAPI DVD W DH16W1S ATA Device
(Audio)
Realtek High Definition Audio

Over dit probleem word nooit wat opgemerkt in Logboeken.
Bij de volgende startup staat er alleen iets over register, als ik me dat goed herinner, maar dat weet ik niet heel zeker.
Aangezien dat schermpje met 1 seconde weer weg is en de computer dan vraagt of ik het normaal wil opstarten of niet etc.

Graag wat hulp!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Valt je pc uit of je beeldscherm. In mijn geval lag het namelijk aan mijn beeldscherm. Even een 2 scherm plaatsen om te controleren heeft bij mij de oorzaak achterhaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst valt het beeldscherm uit en 3 sec. later ongeveer loopt mijn computer vast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt als een crashende driver. Gewoon naar de site van de fabrikant van je graka gaan en nieuwe drivers downloaden dus.

Antwoorden (4)

Ik heb een dergelijk soort probleem gehad met een oude HP computer. Vervangen van de videokaart heeft toen geholpen.

Ik kreeg een scherm waarin alle pictogrammen groter werden, de kleuren waren raar. Roze met grijs. En daarna liep hij uiteindelijk vast, en moest je handmatig opstarten. Dit deed hij alleen bij the World of Warcraft. In de logboeken stond niets.

Ik weet niet of dit ook jouw probleem is. Maar die scherm verkleuringen doet me toch echt aan een videokaart probleem denken.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen last van grote pictogrammen.
Bij mij word het hele scherm gewoon puur wit, grijs, zwart of met streepjes.
Alleen die kleur zie ik dan, niets meer van wat ik op dat moment aan het doen was. Videokaart is net nieuw, maar het kan zijn misschien dat die te zwaar voor iets in m'n computer is?
Misschien raakt 'ie oververhit. Je zegt dat hij dan veel geluid maakt en dat het probleem erger wordt, dit kan duiden op een stoffige ventilator. Haal hem eens uit elkaar (kap eraf) en ga er met de stofzuiger doorheen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan het proberen, maar ik heb pas nog 'em helemaal gestofzuigd.
Ik zou om te beginnen de videokaart eens eruit halen , schoonmaken en weer terugplaatsen
Daarna eens in veilige modus opstarten, en kijken wat er gebeurd
Als alles goed gaat in de gewone modus opstarten, als hij dan weer van die kleuren gaat vertonen ligt t dus aan je videokaart, drivers eens opnieuw installeren en kijken of dat helpt
Bij het eruit halen van je videokaart eens kijken of er geen bolle elco's te zien zijn op de videokaart

Succes ermee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kunnen 2 oorzaken hebben. 1. processor wordt te warm > nieuwe koelpasta gebruiken tussen de processor en de aluminium koeler, of controleer processorventilator. 2. Videokaart te warm. Indien ook aluminium koeler > zie boven. Anders kaart vervangen.