Wat is beter voor mijn laptop: een adapter met 18V of 19V (origineel is 18,5)?

Ik heb een universele lader gekocht ter vervanging, maar is het nou beter voor mijn computer als ik heb ietsjes lager of iets hoger zet? stand 18,5 zit er niet op...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
3.6K

Het beste antwoord

hoi Lycia,

ik wil de verwarring niet groter maken dan dat die al is, maar heb je de oude adapter nog?
kijk dan naar de STROOM die het ding kan leveren.
dat is de hoeveelheid mA of A (ampère)

over die spanning 18V of 19V, zou ik me geen zorgen maken.
koop de adapter die minimaal even veel of meer stroom kan leveren.

voldoen ze allebei aan die eis, koop dan de adapter die de grootste stroom levert, dat is belangrijker dan de spanning.
vermoedelijk is de oude aan overbelasting overleden.

veel suc6.
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

19 Volt , bij voltages is het (bijna) altijd zo dat bij minder voltages het niet wilt opladen, maar bij meer voltages doet ie t wel (het is niet zo dat ie met 19 volt sneller oplaadt omdat de laptop maar 18,5 volt vaagt van de oplader )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is afhankelijk van jou elektriciteitsaansluiting. Als je dicht bij een hoogspanningstransformator woont zal je een hogere spanning hebben dan wanneer je er verder af woont. Verder zijn er steeds schommelingen in de spanning, naargelang het tijdstip van de dag, enz... .Een hoogspanningstransformator staat soms in een apart huisje van de elektriciteitsleverancier met op de deur een duidelijke waarschuwing. Het is ook mogelijk dat de transformator waar jij stroom van krijgt geintegreerd is in een bedrijf in de buurt. De afwijking tussen minimum en maximum is groter dan het verschil tussen 18 en 19 volt. Je zou de spanning kunnen meten met een digitale multimeter. Wanneer je minder dan 230 volt hebt, woon je ver van een hoogspanningstransformator en kan je best de 19 V stand gebruiken. Heb je meer dan 230 volt, zet het ding dan op 18 volt. Als het meten van de spanning voor jou te vervelend is, zet het ding dan op 18 volt, vermits bij de meeste elektriciteitsaansluitingen, zeker in stedelijk gebied, de spanning meer dan 230 volt bedraagt. Bijgevoegde bron geeft een goed beeld van de schommelingen op het net.

Toegevoegd na 22 minuten:
In de 2e link kan je lezen dat de spanning tussen de 207 en 253 volt dient te liggen, en in 5% van de tijd zelfs tussen de 196 en 253 volt. Een veel groter verschil dan tussen 18 en 19 volt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo!

om het kort te houden:
volt is de snelheid
en ampere is de kracht.

Bij 18 of 19 volt maakt het niet zoveel uit welke je kiest. het verschil is gewoon te klein. En je laptop zal het op allebei de standjes gewoon prima doen.

hopelijk heb ik je zo een goed antwoord gegeven.

groeten,

bart