Hoe kan het dat een HDD meerdere taken tegelijk kan uitvoeren?

Je harde schijf (HDD) kan bv. op het zelfde moment een film afspelen en een bestand verplaatsen. Dit gebeurt op verschillende stukken van de HDD, hoe kan het dat de HDD dit allemaal zo snel kan, zonder dat ik bv. haperingen krijg in mijn film?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Het gebeurt niet echt tegelijk, maar wel heel snel achter elkaar en om de beurt. De gegevens van een videobestand worden echter eerst naar een buffergeheugen geschreven en vandaaruit afgespeeld. Voordat de buffer leeg is is het videoprogramma alweer aan de beurt geweest om nieuwe data van de HDD te lezen. En als dat een keer niet op tijd gebeurt... ja dan krijg je inderdaad haperingen!
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Elk programma dat leest/schrijft naar de harde schijf doet dat via een apart buffer en dan wordt in 1 keer een groot stuk gelezen/geschreven. En er is tijd genoeg voor Windows om op de achtergrond al die buffers bij te houden om ze te vullen en te legen. Sterker nog, Windows wacht niet eens tot een lees/schrijfactie klaar is maar gaat rustig met andere dingen door en gaat als het nodig is pas kijken of de actie klaar is. Daarom lijkt het dat tegelijk gebeurt.