Heeft het nut om een groter scherm te kopen om het beter te zien?

Ik zet af en toe een leesbril op omdat het voor mij lastig wordt om alles scherp te zien. Zou een groter scherm helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Een groter scherm bij gelijkblijvende resolutie geeft wel degelijk grotere letters. Maar tegenwoordig zijn er veel betere handigheidjes.

CTRL + of CTRL en dan scrollen is altijd goed om te weten. En daarnaast kan je ook nog de lettergrote in Windows verhogen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Configuratiescherm>Beeldscherm en dan bijv. 125%

Toegevoegd na 14 minuten:
Grofweg heeft bovenstaand antwoord wel een punt, een 17" 1280x1024 heeft ongeveer de zelfde dot-pitch als een 1920x1200 scherm als deze 23-24 inch groot is. Als ik echter van mijn 1080p monitor(24") naar mijn 1080p plasma (42") schakel zijn de letters toch beduidend groter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee, een groter scherm betekent niet dat de letters van internetsites groter worden weergegeven. U zult dus een leesbril nodig blijven houden.
11 jaar geleden
Op zich helpt dat. Maar als het scherm groter is, moet je er ook verder vanaf gaan zitten. Dus het effect van een groter scherm wordt dan weer enigszins teniet gedaan.

`Kijkafstand
De afstand van de ogen tot aan het beeldscherm dient minimaal 50 cm te bedragen. Afhankelijk van de diameter van uw beeldscherm wordt de kijkafstand groter. Beeldscherm, toetsenbord en document dienen zich nagenoeg op gelijke afstand van de ogen te bevinden. Werkt u veel met documenten dan dient een stabiele, instelbare documenthouder aanwezig te zijn. Zorg dat de afstand van de ogen tot de documenthouder ongeveer net zo groot is als die tot het beeldscherm. Dan hoeven de ogen zich minder vaak aan te passen. De ogen zullen dan minder snel vermoeid raken. ´