Mijn geheugen raakt vol, maar bij schijf C heb ik nog genoeg ruimte. Hoe kan ik zorgen dat bestanden daar worden opgeslagen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1K

Het beste antwoord

Ga naar START>Mijn Documenten en klik er met de rechtermuisknop op. Kies de optie eigenschappen en verander in de tab LOCATE het pad naar een map op de C schijf.

Grote (of een hoop) documenten verplaatsen van de bijna volle schijf naar C kan natuurlijk ook.
paulus811
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is belangrijk te weten welke bestanden op de E-schijf zoveel ruimte opslokken, voordat je deze gaat verplaatsen. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar je Windows back-up bestanden, volle prullenbak of pagefile naar de andere schijf verplaatsen, maar dit kan wel met bestanden die niet gebruikt worden door Windows of een ander programma. Denk bijvoorbeeld aan muziek, films, afbeeldingen of downloads.
Om een goed overzicht te krijgen over de ruimteverdeling tussen de bestanden kan ik je van harte programma's als WinDirStat aanbevelen (zie link). Wanneer je de oorzaak hebt achterhaald kun je het probleem oplossen:
- Bij onafhankelijke bestanden: Je kunt ze naar je persoonlijke map op de C-schijf verplaatsen, maar als je de data niet vaak nodig hebt dan kun je er natuurlijk ook een paar DVD's aan opofferen (Je hebt vast ook wel een D-station).
- Bij Windows Back-ups: Kies in het "Back-up Centrum" (Configuratiescherm) voor het verwijderen van oude backups en houdt alleen de laatste (evt. de laatste twee) backups. Overweeg in dit geval een extern opslagmedium voor extra veiligheid. Denk aan een externe 2TB hardeschijf waar je regelmatig je backups op maakt. Wanneer een stroomstoring zorgt voor kapotte hardware heb je in ieder geval al je data ook nog buiten het systeem opgeslagen.
- System Volume Information: deze map bevat herstelpunten voor de betreffende schijf. Meestal houdt Windows dit zelf netjes opgeruimd, maar je kunt oude herstelpunten ook handmatig verwijderen. Kies "Eigenschappen" van "Computer" en navigeer aan de linkerkant van het scherm naar "Systeemherstel". Door de E-schijf in het nieuwe venster te selecteren kun je onder de knop "Configureer" systeemherstel even uit en daarna weer inschakelen om daarna met een schone lei te beginnen.
- Volle Prullenbak: Open de Prullenbak en kies voor "Prullenbak Leegmaken".
- Pagefile: een pagefile op een tweede harde schijf kan de PC juist sneller maken, maar als je de ruimte hard nodig hebt, of deze gefragmenteerd is (zoals veel voorkomt bij weinig vrije ruimte), dan kun je dit beter beperken tot de C-Schijf. Dit regel je vanuit "geavanceerde systeeminstellingen".
Het is aan te bevelen ten minste 10%-20% vrije ruimte op een harde schijf te hebben. Hierdoor kunnen grote bestanden makkelijker verplaatst worden, waardoor het defragmentatie proces beter en sneller verloopt. Dat het volumebalkje rood is, zegt denk ik genoeg. Veel succes met opruimen.