Heeft het zin om een nieuwe videokaart te installeren?

Mijn pc heeft nu slechts een onboard video adapter en bij zo goed als elk spel zegt het spel dat mijn video kaart te slecht is. Ik wil wel een beetje kunnen gamen dus ik vroeg me af: als ik in mijn pc een nieuwe videokaart zet, zou ik dan ineens wel wat spellen kunnen spelen of kan mijn processor dit simpelweg niet aan.
En kun je een videokaart op elke pc aansluiten of zijn er speciale eisen?

PC specs:
Pentium 4 3.00 GhZ
2 GB Ram
OnBoard videoadapter

De videokaart die ik wil gaan kopen is:
Sapphire HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI
van 30€

Kan ik hierna wel games spelen en ook spellen als BF3?

Alvast bedankt,
Willem.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, niet icm die processor. Een pentium 4 is er te zwak voor en een 5450 trekt m ook niet makkelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zal heus wel een goede videokaart zijn die bij jou pc/processor past en dan moet je toch wel dden videokaart van 1Gb hebben. Probeer te achterhalen wat voor moederbord je hebt en of je een PCI of AGP slot (over)hebt en zoek dan welke videokaart compatible hiermee is.

Antwoorden (2)

Over het algemeen heeft het zeker zin om een betere videokaart te kopen als je wat serieuzer wilt gamen.
Ik zie dat je wel een redelijk oud apparaat hebt (Pentium 4) en je moet je dus afvragen of jij op je moederbord een aansluiting hebt voor een PCI express kaart.
Vervolgens is 30,- voor een kaart niet veel dus moet je er niet teveel van verwachten. Beste wat je kunt doen is eerst dus kijken of je die kaart kan plaatsen en wellicht met de winkel afspraken maken voor het geval het niet voldoende werkt. Suc6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Willem,

Je hebt goed gezien dat de videokaart het belangrijkste onderdeel van de pc is als het op gamen aankomt. Echter wil jij je videokaart gaan combineren met een behoorlijk oud systeem.

Zoals al is aangegeven zal de kaart niet op je moederbord passen, je zal dus op zoek moeten naar een agp videokaart. De door jouw gegeven suggestie gaat niet werken.

Los daarvan zou de door jou aangehaalde videokaart niet snel genoeg zijn om een acceptabele spelervaring te krijgen in een game als Battlefield 3. Realiseer je dat dit zo'n beetje de meest veeleisende game is die je op dit moment kunt spelen.

Aanvullende complicaties zijn: Battlefield 3 draait alleen op windows vista of hoger. Vermoedelijk (niet zeker) draai jij nog windows xp. Je moet een directx 10.1 videokaart hebben voor BF3. Ik vraag me af of die wel verkrijgbaar zijn met een agp aansluiting.

Moraal van dit verhaal: Helaas, het zal niet gaan lukken ben ik bang. In het beste geval zal het spel opstarten, maar echt speelbaar zal je het niet krijgen. Het wordt tijd om te investeren in een nieuw systeem als je dergelijke games wilt spelen.