wat zijn alle voor en nadelen van socket 2011 met Intel Core i7 3820 tegenover een 1155 socket?

en is het voor in de toekomst handig om PCI 3.0 te hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Er zijn niet zo zeer voor en nadelen beide bieden gewoon verschillende features.

Grootste verschil zal quad channel geheugen en pci-e 3.0 zijn. En natuurlijk clock verschillen en core aantal verschillen maar die heb je ook al onder de 1155 cpu's. Soket 1155 kent geen 6 core cpu's. Dat zal dan ook het nr1 aspect zijn wat een i7 3820 cpu interessant maakt voor sommige mensen.

Het verschil tussen single en dual channel ram is gezien wbt de gehele pc prestaties al minimaal, quad over dual heeft ook niet zoveel impact op de prestaties in 't geheel.

PCI-e 3.0, voorlopig overbodige luxe. Nu zie je dat er nog niet eens verschil is in CF/SLI prestaties wanneer je nu 16x/16x of 8x/8x draait. Met andere woorden zelfs op halve kracht bied pci-e 2.0 nog altijd voldoende bandbreedte en heeft een verdubbeling van deze bandbreedte nog weinig nut. Tenzij je tripple of quad CF/SLI wilt draaien dan wordt het wel wat interessanter hoewel je je af kunt vragen hoeveel nut zo'n overkill setup heeft.

Voor uitgebreide details kun je beter wat reviews bekijken.
Om er een paar aan te halen.
http://nl.hardware.info/reviews/2566/intel-core-i7-3820-review-sandy-bridge-e-gekortwiekt
http://www.anandtech.com/show/5276/intel-core-i7-3820-review-285-quadcore-sandy-bridge-e