Indicatie van de energiewaarde van laptop-batterij is onjuist! Wat ermee gedaan?

Steeds heb ik de regel aangehouden de batterij van m'n laptop volledig op te laden en volledig te ontladen. Dit om de duurzaamheid ervan zo lang mogelijk te rekken...
Echter kom ik nu voor een ander probleem te staan.
De indicatie van de batterij (rechts onderaan weergegeven) is geheel onjuist. Hij geeft aan dat ik bij volledig opgeladen slechts een uur weg kan! Dat blijkt echt niet zo... Namelijk werkt hij gerust nog een uur verder, ook al zit er volgens hem 0% energie in???

Hoe meet een computer precies hoeveel energie er nog in de batterij is? Hoe kan het dat hij hierin zo fout is?? Zien jullie een oplossing om de échte energiewaarde van de batterij te kennen? Een ander tooltje misschien?

Vast danks!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
2.8K
bamibal
12 jaar geleden
Laptops maken tegenwoordig gebruik van Li-Ion batterijen. Voor die batterijen is het niet nodig om ze volledig op te laden en te ontladen. Sterker nog, dat is juist schadelijk voor dit type batterijen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad bamibal heeft helemaal gelijk ... volledig opladen en ontladen veroorzaakt juist 'stress' waardoor hij minder lang meegaat.
Wat voor merk laptop is het, je kunt soms een calibratie tooltje downloaden wat kan helpen .. maar wss gewoon een nieuwe batterij nodig.

Antwoorden (3)

Een aloud truukje, maar of het werkt is machineafhankelijk, is: De batterij enige tijd eruit. Er terug in. Volledig opladen. Volledig ontladen (bij LiION niet lager gaan dan 10 of 7%).
Weer helemaal opladen.
Met een beetje geluk 'leert' je apparaat dan weer opnieuw wat de capaciteit van je accu is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom adviseer je bij LiION om niet lager te gaan dan 10 of 7%? Ga ik zeker 'ns proberen...
In de batterij zit een chip die de capaciteit van de accu meet. Deze waarden worden vervolgens aan je computer 'verteld'. Meestal betekent dit dat de chip in de accu defect is geraakt. In sommige gevallen wil de genoemde oplossing helpen, proberen dus.

Wat lithium-ion betreft, deze kan je niet volledig ontladen omdat dan de batterij kapot gaat en geen stroom meer kan vasthouden. Net als je een lithium-ion batterij niet mag 'overladen' omdat hij dan zou kunnen ontploffen. Echter zijn laptopbatterijen gereguleerd door de genoemde chip. Deze zorgt ervoor dat hij nooit volledig ontlaad en ook niet overlaad. Je hoeft je dus niet zoveel zorgen te maken over te ver ontladen of overladen. Dit betekent dus ook dat wanneer in windows zichtbaar is dat hij 0% capaciteit heeft, dit niet helemaal waar is, het is altijd iets hoger.

Als de oplossing niet werkt, contact opnemen met de fabrikant. Meestal heb je een jaar garantie op de accu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij sommige laptops kun je via de bios een kalibratie uitvoeren voor de accu. (dit was zo het geval bij mijn Asus laptop).
Voor HP zie link

in de tweede link staat er nog een verhaaltje over