Heeft de windows slaapstand nadelige gevolgen voor mijn SSD?

Heb laatst namelijk een SSD (Solid State Drive) gekocht en wil weten of de slaapstand de levensduur verkleint
De SSD is een OCZ Agility 3
en die maakt gebruik van een SandForce® 228 controller

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In slaapstand zijn er geen schrijf- of leesacties. De SSD slijt dan dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik heb wel ergens gelezen dat het aan en uit gaan van spanning voor problemen kan zorgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het alternatief is hem aan laten. Zorg dan dat je zaken zoals de WindowsSearch-service op de achtergrond uitschakelt, anders blijft de schijf actief.

Het beste antwoord

Een SSD schijf heeft geen bewegende onderdelen. Hierdoor heeft hij geen last van mechanische problemen door veel slaapstand of aan/uitzetten.
Het kan, let op kan, gebeuren dat door een spanningspiek bij het inschakelen, de chips van de controller of memory beschadigd raken. Als je veel slaapstand of aan/uit momenten hebt, dan zou je dus veel spanningspieken hebben.
De spanningspieken komen door slechte hardware, niet door het OS.
IK moet toegeven dat ik in 25 jaar IT hardware ervaring, nimmer een machine ben tegengekomen die dergelijke pieken op het moederbord gaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord!
Nu weet ik in ieder geval dat ik de slaapstand veilig kan gebruiken.