Vervangen video-kaart in de PC mogelijk?

Ik heb er nu een NVIDIA GeForce 7300 GS in zitten.
Kan ik die zelf vervangen voor een betere en welk type heb ik dan nodig voor een redelijke prijs?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

het vervangen is een piece of cake gewoon er in stoppen in de goeie poort meestal gewoon dezelfde poort waar de ander videokaart in zat
pci express is tegenwoordig standaard
dus je kaart moet een pci express zijn
en de rest doet er eigenlijk niet zo toe
betere eisen dan die er nu inzit natuurlijk
let er op dat je video geheugen niet van je standaard geheugen wordt afgenomen dus echt videokaart geheugen
je kan soms 1 gig kaarten vrij voordelig krijgen maar dat zijn dus geheugen snoepers dus let op
Tip" ga voor nvidia kaarten
ati sucks

ik mag aannemen dat je oude kaart ook een voeding aansluiting heeft en dus heb je geen problemen te verwachten van je pc voeding je wattage zal waarschijnlijk voldoende zijn,........ 400 watt ?
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet van belang wat NU de standaard is, het is van belang wat zijn moederbord ondersteunt. We kunnen er niet zeker van zijn dat he PCI-e is. http://www.ngohq.com/home.php?page=articles&go=read&arc_id=110
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook moet je even onderbouwen waarom ati (het al weer een paar jaar AMD trouwens) suckt.
capthavoc
12 jaar geleden
past experience pixel shader versie voor mijn lievelings game toen was niet goed heb ik ze noot vergeven ;)
Zal vast mogelijk zijn maar er zijn wel een paar dingen van belang om te weten.

1. Over welk slot beschikt je moederbord om zo'n kaart in te steken. Merk en type van je moederbord of als het een merk pc betreft merk en type nr daarvan helpt ons op weg.
Hier kun je zien hoe je een computer overzichtje kunt maken. Daar staat meestal ook wel de nodige info in.
http://pchelper.nl/hardware-kennisdatabase-72/wat-te-doen-bij-een-vermoedelijk-hardware-56052/

2. Je voeding moet genoeg vermogen kunnen leveren. Als je een sterkere videokaart in je systeem zet betekent dat meestal ook dat die meer stroom verbruikt. Die stroom moet je voeding wel kunnen leveren. Dus maak de kast open en kijk wat op het label vd voeding staat. Dit is helaas niet via een computer overzichtje te achterhalen. Bij een zwakke voeding heb je de keus om ook de voeding te upgraden of een wellicht mindere kaart nemen die niet zoveel stroom vraagt dat het teveel voor je huidige voeding wordt.

3. De koeling van je kast is ook niet onbelangrijk. Een kaart die meer stroom verbruikt wordt ook warmer. Die warmte moet wel goed afgevoerd kunnen worden. Als minimum kun je aanhouden dat een kast van 2 120mm fans voorzien moet zijn tegenwoordig. Als dit niet zo is zijn er meestal we uitsparingen in de kast te vinden waar een of meerdere extra fans gemonteerd kunnen worden.

4. Videokaarten kunnen groot zijn. Meten is weten of een bepaalde kaart ook daadwerkelijk in je kast past. Soms worden ook sata poortjes geblokkeerd door de grotere videokaarten van tegenwoordig, ook een puntje om rekening mee te houden hoewel er meestal iig wel 2 toegankelijk blijven.

5. Het is niet verstandig om icm met een oude CPU een hele nieuwe videokaart in je systeem te hangen. Dan kan zo'n videokaart namelijk niet volledig tot z'n recht komen en dat is zonde van het geld. Helaas is dit wel een beetje gokken. Nieuwe videokaarten worden zga nooit op oude systemen getest dus hoeveel bepaalde kaarten op bepaalde oudere systemen worden tegengehouden? Maar het is over het algemeen raadzaam om er geen veel sterkere in te hangen als wat uit het era vd computer in kwestie gangbaar was.