Hoe kan ik van een sim kaart bepalen waar deze zich bevindt?

Dit n.a.v. een nieuwsitem vorige week waarin een gestolen TomTom werd teruggevonden omdat de sim kaart er nog in zat.

De eigenaar ging naar de straat waar zijn sim kaart was, noteerde alle kentekens. Even later controleerde hij de kentekens in een andere straat waar zijn sim kaart op dat moment was en dat leverde een match op.

Het werd gebracht alsof je even op een website kan kijken waar de sim kaart zich op dat moment bevindt. Ben ik de enige Nederlander die niet goed begrijpt welke techniek daarachter steekt?

paulus811
14 jaar geleden
in: Hardware
1.3K

Het beste antwoord

dat gaat met WEBFLEET.Dit activeer je en via de website van tomtom kan je dus kijken waar je tom tom zich bevind omdat je sim kaart op het gprs systeem werkt.

WEBFLEET is:Afhankelijk van het gekozen abonnement, wordt de positie van de TomTom GO 9000 na inschakeling van het systeem iedere tien seconden en/of één keer per minuut bepaald. De positiegegevens worden elke minuut in WEBFLEET bijgewerkt.

GPRS is General Packet Radio Services (GPRS) is een vorm van draadloze communicatie waarbij gegevens in pakketjes worden verstuurd en waarmee gebruikers van mobiele telefoons en computers continu verbonden kunnen zijn met het internet. GPRS is gebaseerd op het Global System for Mobile (GSM) communication.
Dus via de website van tomtom altijd zichtbaar als dit dus gebuikt word.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Aha, dus als ik het het goed begrijp werkt het alleen op een TomTom en niet voor een willekeurige sim kaart die in een mobiele telefoon zit. Dank je firstredrose, ziet eruit als een prima antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je compliment.
paulus811
14 jaar geleden
Leuk om te lezen hoe deze techniek werkt dus 10 verdiende punten voor jou en nogmaals dank voor je heldere antwoord!

Andere antwoorden (2)

firstredrose heeft al aangegeven hoe het werkt met een TomTom.

Met een gewone SIM-kaart in een gewone mobiele telefoon kan het ook, maar wat minder nauwkeurig, en die gegevens zijn alleen beschikbaar voor de politie.

Een mobieltje dat aan staat, heeft namelijk van tijd tot tijd contact met het netwerk. Het laat even weten waar het zich bevindt.

Het mobieltje maakt dan contact met de dichtstbijzijnde zendmast.

Die gegevens zijn beschikbaar voor de beheerder van het netwerk. Opsporingsdiensten kunnen die gegevens opvragen.

Dit gaat echter op het niveau van zendmasten. Je kunt daarmee niet zien of het mobieltje zich in de ene straat of in de andere, aangrenzende straat, bevindt, want die straten vallen waarschijnlijk onder dezelfde zendmast.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 goede toevoeging aan het antwoord van firstredrose.
Samen heel duidelijk.
Heeft niets met je simkaart te maken, maar met de mogelijkheid om Roaming aan te zetten bij je telefoon-provider.
Middels triangulatie kan de juiste plek op enkele tientallen meters nauwkeurig worden bepaald.
Voor een auto waarvan de kenmerken bekend zijn dus goed te doen. Voor een plek in een flat met 12 verdiepingen en 500 woningen een stuk minder.
Daarnaast heb je daarvoor dus 3 zendmasten nodig. Die staan niet overal, want dekking is niet overal evengoed.
Bij 1 zendmast krijg je dus een gebied van tientallen vierkante kilometers.