waarom zit er geen komma op je numerieke toetsenbord (dus rechts) voor duizendtallen gebruiken wij de punt, maar voor centen een komma!?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
4K

Het beste antwoord

Of er een punt of een komma op het numerieke gedeelte staat is afhankelijk van de layout van het toetsenbord.
Bijna alle toetsenboard die in Nederland geleverd worden hebben de US indeling. In Windows kies je dan meestal voor taal Nederlands en toetsenbord indeling VS internationaal.
In het verleden werden de IBM PC’s met een toetsenbord in de NL indeling geleverd en ook Cherry leverde deze indeling op enkele modellen G81-3000
Het nadeel van een NL indeling is dat een aantal leestekens anders zitten en zelf vind ik het minder handig dan de US indeling omdat een aantal door mij veel gebruikte tekens meer handelingen vereisen om te typen de { een de } dmv alt gr en de 8 en de alt gr en de 9 alt gr = alt groep is de rechter alt toets die je nu gebruikt om met de 5 samen het € teken te typen.
In de tijd van DOS en WP ( een tekstverwerken uit de jaren 80) was een NL toetsenbord wel handig imv de dode toetsen voor het maken van letters met een leesteken bv een é of een ä
Een Nederlands toetsenbord is ook een tijdje heel onhandig geweest omdat de , op het numerieke gedeelte niet door Excel onder Windows juist werkt verwerkt ook Excel was dus in de waar of het een punt of een komma was,

Zie bron 1 voor de verschillende lay-outs
Zie bron 2 voor WP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het qwerty toetsenbord is van oorsprong Amerikaans, dus ook bij het numerieke deel wat aan het toetsenbord vast zit gaat men uit van de punt ipv de komma. Voor echte berekeningen in Excel verschijnt er vanzelf een komma als je de punt in drukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat toetsenbord is dan amerikaans. In Amerika doen ze het andersom, dus voor duizendtallen een komma en voor centen een punt. Ik denk dat dat komma gewoon is weggelaten, omdat het voor het begrip van het getal niet noodzakelijk is