DVD-resolutie: 352x576 of 352x288?

Ik zou graag een DVD'tje branden, maar nu vraag ik mij af welke resolutie het best is voor een 'standaard tv-scherm'. Eigenlijk snap ik de cijfers niet zo goed, wil 352x576 niet zeggen dat de hoogte groter is dan de breedte? Daar is toch niemand iets mee..? Ik zou wel liefst de beste kwaliteit hebben (hoe groter de resolutie, hoe beter het resultaat denk ik?), maar het beeld mag niet vervormen natuurlijk...

Toegevoegd na 1 uur:
Het programma dat ik voor het branden van mijn DVD gebruik heet Roxio Creator. Dat zet eender welk videobestandstype automatisch om naar een leesbaar formaat! Ik gebruik ni mp4, maar avi, wmv, ...gaat even goed. Alleen vergroot het geheugen daar dan wel een beetje mee; daarom dat ik de resolutie wat wil aanpassen, want daar kan je de bestandsgrootte wat mee reduceren.
Alleen weet ik dus niet welke van de 2 bovenstaande resoluties ik moet aanduiden...
Onze speler is United dvd7050, als dat er toe doet. Kan geen DivX afspelen, maar dat is dankzij Roxio ook niet nodig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Antwoorden (1)

720 x 576 pixels @25 frames per seconder (PAL) of
720 x 480 pixels @30 fps (NTSC) zijn de resoluties die je zoekt, als je een echte DVD gaat maken. Normaliter zou een conversie programma dat standaard doen. Ik vraag me dan ook af of je wel naar Video-DVD aan het converteren bent en of dat wel nodig is. Misschien is je DVD-speler namelijk ook gewoon een divx-speler en hoef je niet converteren en alleen maar te branden.

Overigens, als je huidige filmpje 320x240(zeg maar wat), dan heeft converteren naar meer pixels geen zin. Naar minder wil je eigenlijk ook niet.

Je kan ons beter op weg helpen als je aangeeft:
-het bestandstype wat je hebt (AVI/divx/xvid. MKV o.i.d.)
-de dvd speler die je wil gebruiken
-het programma waar je mee converteert/brandt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een met een DVD image (virtuele disk) op mijn computer getest of de films een voldoende weergave geven op 352x288. De huidige bestanden waren 480x270, dus lag deze resolutie het dichtste in de buurt. Ik denk toch dat ik gewoon een schijfje van 8.5GB ga kopen en dezelfde hoeveelheid als ik van plan was daarop ga branden; het programma dat ik gebruik past het formaat aan aan de grootte van de disk; dus dan is er iets meer ruimte en zal de kwaliteit wel goed genoeg zijn denk ik. Bedankt voor de informatie hier! :)