Ik wil een server pc'tje opzetten voor niet al te veel geld... Wat moet ik hebben?

Ik heb al een behuizing en voeding, moet dus alleen nog volgende componenten hebben:

- Moederbord
- Processor
- Werkgeheugen
- Harddisk
- DVD speler (extern denk, voor als ik in de toekomst nog een wil opzetten)

DVD speler en Harddisk weet ik wel goed materiaal te vinden, maar ik moet nog een Moederbord, Processor en Werkgeheugen hebben dan... Wie weet waar ik goed materiaal kan kopen voor een server, voor niet al te veel geld? Denk aan max. € 300,- voor deze 3 componenten... Wat kan ik en wat is verstandig?

Het word een web/mail/ftp server die ik evt. in de toekomst nog ga uitbreiden, ik ga linux er op draaien zodat ik niet te veel tot geen extra kosten maak voor de legitieme software...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Het beste antwoord

Als je een Linux-server wilt gaan draaien, dan kun je het in de meeste gevallen goed doen met een "krijgertje".
Er is vast iemand in je omgeving die nog ergens een oude PC heeft staan die niet meer gebruikt wordt en/of te traag is om een "moderne" versie van Windows op te draaien.
Linux draait daar doorgaans heel soepel op.
Voor de dingen die je er mee gaat doen heb je geen mega-snelle processor nodig. Ook de overige onderdelen hoeven niet snel te zijn. Het wordt geen game-pc en voor web/ftp en mailserver heb je nu eenmail niet zoveel rekenkracht nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor rond de driehonderd euro kun je wel een simpele HP ML110 krijgen dan ben je gelijk klaar.

Zie google resultaat op HP ML110 hieronder:

HP ProLiant ML110 G6 Base - 2.8 GHz - 1 GB RAM

€ 288 nieuw van 15 verkopers

250 GB HDD, Microtowermodel - 4U, 3 MB Cache - Monitor: Geen

De HP ProLiant ML110 G6 is de ideale eerste server voor groeiende bedrijven. Hij biedt een voordelige en functionele oplossing voor budgetbewuste kleine/middelgrote bedrijven die weinig of geen interne IT-resources hebben. Geïntegreerd LO100i remote beheer verlaagt de operationele kosten doordat het aantal fysieke bezoeken terugloopt. De HP Easy Set UP cd vergemakkelijkt het installatieproces verder. De HP ProLiant ML110 G6 server is efficiënter en biedt een gunstige prijs-prestatie voor groeiende bedrijven.